Het opladen van elektrische auto’s op publieke laadpunten heeft zich in 2012 over vrijwel heel Nederland verspreid. Dit blijkt uit een overzichtskaart van reisbewegingen van elektrische auto’s die laden op het publieke netwerk van stichting e-laad.

De laadpalenplaatser publiceert een aantal statistieken maandelijks. Het betreft onder andere het aantal publieke laadpunten geplaatst door e-laad en het aantal transacties en verbruik op onze laadpunten. Deze keer zijn het reisbewegingen van elektrische auto’s op onze laadpunten. Het eerste kaartje geeft de reisbewegingen van afgelopen december weer. Het tweede kaartje een overzicht van de reisbewegingen over het hele jaar 2012.

reisbeweging elektrische auto

Ieder blauwe punt op de kaart staat voor een publiek laadpunt van stichting e-laad. De groene lijnen zijn reisbeweging tussen deze laadlocaties. Een reisbeweging is gebaseerd op unieke pasnummers (geanonimiseerd) die transacties starten op laadpalen. Zo wordt aangenomen dat de achterliggende elektrische auto van de ene laadpaal van e-laad naar de volgende rijdt. Tussendoor kan er natuurlijk ook geladen worden op locaties die niet bekend zijn bij e-laad.

Als we de data van december verruimen naar het jaar 2012, ontstaat het volgende beeld:

Reisbewegingen december

Opvallend is dat in dit plaatje van punten en lijnen de contouren van Nederland prima terug te zien zijn. Dat zegt iets over de verdeling van publieke laadpunten over het land en ook het gebruik ervan.

Wat we ook zien is dat er concentraties van reisbewegingen zijn. Een aantal steden vormt een spin in het web van reisbewegingen: steden als Utrecht, Rotterdam en Eindhoven waar veel laadpalen staan en waar ook relatief veel elektrische auto’s rijden . Hierbij moet worden opgemerkt dat dit ongetwijfeld ook voor Amsterdam geldt. Maar over die stad hebben wij geen data. Dat gaat overigens vanaf dit jaar veranderen. Dan krijgt stichting e-laad ook data van Amsterdamse laadpunten.

Hieronder het totaal aantal transacties op alle laadpalen van e-laad, van januari 2012 tot en met januari 2013.

Aantal transacties

Ook interessant: het totale stroomverbruik in kilowatturen op de laadpalen van e-laad, wederom gemeten van januari 2012 tot en met januari 2013.

Totaal verbruik

Fotocredit: @Diesel | Autojunk.nl


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Toffe data, dat is me wat werk geweest om te maken.

Dit is wel heel belangrijke data om andere gemeenten en bedrijven te overtuigen van het nut. Het toont namelijk aan dat mensen met hun EV ook écht afstanden afleggen.

Ik sta op het punt om zo te vertrekken naar Arnhem in de Roadster. Auto staat nu aan een E-Laad paal in Middelburg en straks weer in Arnhem. Komt er weer een lijntje bij 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.