Opladen
De moderne tijd heeft de oude tijd ingehaald.

Vroeger was LPG nog een populair brandstofalternatief, maar dit loopt sterk terug. Recente cijfers van de BOVAG en de RAI Vereniging laten zien dat hybrides LPG-auto’s hebben ingehaald. Benzine en diesel zijn logischerwijs vooralsnog de meest gebruikte brandstoffen.

In 2015 reden meer dan 170.000 auto’s met een LPG installatie en 154.000 auto’s hadden een hybride constructie. Dit jaar zijn de rollen omgedraaid en heeft de hybrideauto een inhaalslag gemaakt. Er rijden nu 208.978 hybrides in Nederland en 155.904 auto’s op LPG.

Er komen steeds meer hybride en elektrische auto’s op de markt waardoor de verkopen toenemen. Daarnaast is rijden op LPG minder aantrekkelijk geworden door de hoge motorrijtuigenbelasting. Elektrische en hybride auto’s brengen ook vaak fiscale voordelen voor de automobilist met zich mee. De vergelijkingstabel hieronder laat de verschillen goed zien. De cijfers zijn gebaseerd op het aantal personenauto’s in Nederland.

Tabel

Bron: RDC CBMI, RAI Vereniging, Bovag


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het aandeel EV is nog nihil.
Tegelijkertijd, de prijzen van accu’s dalen als een malle.
We gaan een elektrische toekomst in.

En het blijft jammer dat de overheid nog altijd ervoor kiest om het fiscaal aantrekkelijk te maken om giftig de dieselen, in plaats van schoon te rijden op eigen Gas.

@martinus: hoezo? De catalogusprijs van dieselauto’s wordt al jaren kunstmatig opgehoogd met een boetebedrag.
LPG is iets uit het verleden, dat sluit gewoon niet meer aan bij de verbrandingsmotoren van nu.

@mashell: toch is lpg nog het schoonst en zelfs het goedkoopst, als je over de (vrij lage) grens gaat tenminste. Alleen de ruimte die je ervoor inlevert is een dingetje vaak.

@mashell: tot 2014 is er een vrijstelling voor bpm en wegenbelasting geweest voor spaardieseltjes die op papier weinig co2 uitstoot hadden.

Dat die turboblokjes in de praktijk allemaal giftige stoffen uitstote die in de praktijk 10~20x over de limiet gingen hebben we lang voor lief genomen.

Lpg is volledig de markt uit geprijsd. In plaats van schoon, lokaal geproduceerd eigen gas.. zijn zeker de zakelijke kilometervreters gestuurd naar giftig diesel geleverd door lieden van het OPEC-Kartel.

Diesel is een goede brandstof voor vrachtwagens, bootjes en voor trekkers, niet voor personenauto’s die ook door onze binnensteden rijden.

@martinus: gemiddelde elektrische auto is of te lelijk of een nog een te beperkt bereik. Daar komt binnen nu en paar jaar verandering in, als die Duitsers ook eens opschieten. Pas in 2020 EV’s uitbrengen, terwijl Tesla het al sinds 2012 doet… En met een Model 3 in 1,5/2 jaar.

@stfu: De duitsers hebben ook al een tijdje EV’s.

Opel met de Ampera (2012)
Bmw met de i3 (2013)
VW met de E-up (2011)
Mercedes met de B-Klasse Elektric drive (2014)

@martinus: we herhalen, ze zijn lelijk.

@jpoers: De laatste twee, maar ook enkele nieuwere ev’s van de duitsers zien er uit als hun brandstofbroertjes.

@martinus: en waarom geen GTL diesel??? Belachelijk dat er een schone variant van diesel bestaat en niet gebruikt wordt. We zouden morgen nog van alle N590 diesel nadelen af kunnen zijn met het huidige wagenpark!

@martinus: en waarom geen GTL diesel? We kunnen morgen nog af zijn van alle N590 diesel nadelen met het huidige wagenpark!

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Waar komt dat tabelletje ineens vandaan?

@Gulli: @gietturbo: zowel de bronvermelding, als de daadwerkelijke link naar de bron staan in het artikel. BOVAG/RAI Vereniging in dit geval.

@RubenPriest: op de app staat er een lijstje met aantal rondes (lijkt een uitslag van een endurance race)

Positie
Auto
Laps (gap)
1 Audi #2 379
2 Audi #1 376 (+3)
3 Toyota #8 374 (+5)
4 Rebellion #12 360 (+19)
5 Zytek #38 356 (+23)
6 Ligier #46 355 (+24)
7 Alpine #36 355 (+2m36s)
8 Oreca #24 354 (+25)
9 Ligier #35 354 (+1m48s)
10 Morgan #43 352 (+27)

@Gulli: Ah, bedankt voor je reactie. We zien het. Het moet nu gefixt zijn! (kan even duren met verversen in de app)

@RubenPriest: als we dan toch bezig zijn: gaat daar nog iets aan gedaan worden? Het duurt soms gewoon een uur voordat de app wil verversen, erg irritant soms.

@lekbak: hm, als het goed is duurt het slechts enkele minuten. Reacties hun je handmatig live verversen met de refresh knop. Deze zit onderaan het artikel, voordat de eerste reactie wordt getoond

@rubenpriest: het verversen van de reacties werkt zelden. Als het wel werkt dan werkt ook gelijk het verversen van de gehele app.

Ik heb nu net om 22.38 bericht van jou reactie gekregen en om .58 heb ik elders een reactie getypt waardoor alles weer ververst is en ik jou reply op mij kon zien. Via de Android app, als je meer info wilt hoor ik het wel. Succes ermee 😉

@rubenpriest: waarom kan ik geen reacties liken bij dit artikel?

@hassani: Omdat je doorgelinkt wordt naar Groen7. Hier hebben we geen like-systeem.

Nu nog wat meer laadpalen. Of een creatievere oplossing voor als de auto vol is.

En ja ik snap dat wanneer je gaat “climatiseren” het stroom kost. En je zo vol mogelijk wil zijn maar men moet snappen dat dit dan een logisch gevolg is.

Het meest belachelijke vind ik nog dat elektrische auto’s geen wegenbelasting hoeven te betalen. Zij gebruiken net zo goed de weg, en zijn nog zwaarder ook!

@nopetrolnofun: omdat je mensen moet stimuleren om te schakelen naar iets totaal anders. Dat werkt met veel dingen zo. Is gewoon een logische stap. Als straks iedereen EV rijdt, dan wordt het weer eerlijk verdeeld. Don’t worry.

@stfu: maar niet iedereen is zo stom om een EV te gaan rijden dus zal het altijd oneerlijk blijven.

@nopetrolnofun: EV rijden is stom? Ok, maar is het dan erg dat ze geen wegenbelasting betalen? Als EV rijden leuk zou zijn zou, in jouw optiek, dit bakken met geld moeten kosten…

Ach, de grootste groep ‘EV’s’ (die met een ICE motor erbij) betalen vanaf dit jaar in ieder geval 1/2 tarief. Die paar 100% EV’s doen toch niet zoveel pijn aan gemiste inkomsten voor onze schatkist?

Voor wie het weten wil.. check maar eens de lijst met vrijstellingen voor de periode van autobrief II
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/documenten/kamerstukken/2015/06/19/bijlage-iii-overzicht-bijzondere-regelingen-in-de-autobelastingen

~~~~

Wat betreft de cijfers.. ik mis zelfs bij de bron een duidelijk vermelding dat de cijfers over 2016 toch niet over het hele jaar betrekking kunnen hebben.. Er zijn nog 3 maanden te gaan.. en de branche verwacht nog een stormvloed aan registraties.. Dat was vorig jaar ook zo.. en als de kolom 2015 een volledig kalenderjaar betreft.. zal het verschil in aantallen tussen LPG en PHEV (helaas) alleen maar toenemen..

Even een vraagje maar wat is LNG?

@mauking: Liquefied Natural Gas. vloeibaar aardgas.

@RubenPriest: dat zit toch in die VW Tourans bijvoorbeeld die exploderen wegens verroeste LNG / CNG tanks?

50 onbekend? Die rijden op afgewerkte frituurolie.,

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.