Vehicle 2 grid animatie van Alliander
Een proef met vehicle to grid-technologie (V2G) is van start gegaan. Initiatiefnemers NewMotion, Enervalis en Alliander zorgen ervoor dat elektrische auto’s in het vervolg stroom kunnen leveren aan het net, wanneer de vraag hoog is.

Slimme laadoplossingen zullen steeds vaker voorkomen. Nu er meer met grillige en hernieuwbare vormen van energie wordt gewerkt, is het van belang dat er goed wordt omgegaan met een plotselinge hoge stroomvraag of juist een overschot aan beschikbare stroom. Zonne-energie en windenergie zijn niet het toppunt van gelijkmatigheid. Vehicle to grid-laadstations lijken de ideale oplossing. Bij dergelijke laders wordt er niet alleen stroom gevraagd door de auto die staat op te laden, maar kan de auto ook stroom terug leveren aan het net. De laadpaal wordt een terugleverpaal.

Het vehicle to grid-project dat nu van start is gegaan in Amsterdam maakt deel uit van City-zen, een Europees programma. Het programma onderzoekt de inpassing van duurzame energie in twee dichtbevolkte steden, Amsterdam en de Franse stad Grenoble. Er wordt gepoogd om vraag en aanbod van stroom zo goed mogelijk op elkaar aan te passen. NewMotion is verantwoordelijk voor de laadpunten, in samenwerking met Enervalis dat de IT voor zijn rekening neemt. De steun van netbeheerder Alliander is uiteraard onmisbaar, als het gaat om het terugleveren van stroom aan het net. Ook de netbeheerder ziet toekomst in het slimmer maken van het stroomnet. Door zo goed mogelijk gebruik te maken van alle mogelijke energiebronnen en indien nodig ook batterijpakketten van auto’s in te zetten, hoopt het bedrijf kostbare verzwaringen van het stroomnet uit de weg te gaan.

Er zijn in Amsterdam tien v2g-laadpalen geplaatst. De laadpalen staan vooral langs de straat op publieke locaties, maar een kantoorlocatie van PwC heeft er ook eentje, evenals SportPark De Eendracht. De gebruiker met een elektrische auto – Nissan Leaf, e-NV200, Mitsubishi Outlander PHEV – die geschikt is om stroom te leveren aan het net, geeft bij het starten van de laadsessie aan wanneer het accupakket vol moet zijn. Het systeem bepaalt dan hoe er wordt opgeladen en schat in wanneer er stroom moet worden geleverd aan het net om een hoge stroomvraag op te vangen.

Beeld: vehicle to grid animatie van Alliander


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.