IBM claimt een een type accu te hebben ontwikkeld die vele malen meer energie kan vasthouden dan het model accu dat nu grootschalig wordt toegepast in elektrische auto’s. Dit zou het fenomeen range anxiety voor een groot deel kunnen wegnemen, gezien de afstanden die een EV hiermee kan afleggen op één lading.

Tegenwoordig worden de meeste elektrische auto’s en plug-in hybrides voorzien van een lithium-ion (Li-ion) batterij. Afhankelijk van de grootte en het type geeft het de auto’s een actieradius van tussen de 160 en 200 km. Uitzonderingen zijn er ook, zoals de Tesla Model S met een 480 km-optie.

IBM heeft naar eigen zeggen een accu ontwikkelt die gebruik maakt van lithium-air (Li-air) technologie. Deze accutechniek heeft een energieopslag die meer dan 1.000 keer hoger ligt dan de lithium-ion-versie. Ook het formaat ligt op 1/5 van de huidige EV-accu’s. Tot zo ver alleen voordelen, op het opladen na. Omdat deze accu koolstof gebruikt dat met zuurstof reageert om energie op te wekken, is de chemische instabiliteit stukken hoger. Veelvuldig opladen zou de levensduur van de batterij ernstig verkorten waardoor het ongeschikt is voor gebruik in de auto-industrie.

Daar is nu echter een oplossing voor. Door gebruik te maken van een ander soort elektrolyt waar de ionen doorheen stromen is dit probleem nu verdwenen. Hierdoor kan er in 2013 al een prototype batterij worden gemaak, en verwacht IBM dat ze rond 2020 de techniek commercieel kunnen aanbieden. (bron: newscientist.com)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Niets anders dan goed nieuws de laatste tijd!

Wat wel een probleem is met grotere accu’s is het sneller laden.

Accu’s laden druk je uit in een C-waarde. Een Leaf heeft een accu van 24kWh en aan een snellader wordt deze met iets meer dan 2C geladen binnen een half uur tot 80% vol.

Elektrische auto’s zitten qua aandrijving nu eigenlijk al tegen hun maximum aan qua efficientie. Er kan her en der nog wat procenten worden gewonnen, maar dan ben je er opzich wel.

De Tesla Model S kan op een 85kWh (3.5x de Leaf!) accu zo’n 480km rijden. Als je die accu aan een snellader van 50kW hangt doet deze er alsnog 1:45 uur over om geladen te worden.

Een accu waar je 800km mee wil rijden moet dus grofweg al een capaciteit van 150kWh hebben, dat is 3 uur aan de snellader staan.

Dan komen we weer bij de C-waarde uit. Een accu van 150kWh laden in 30 minuten vraagt 300kW aan energie, dan wordt deze accu geladen met 2C.

De vraag is echter of Li-air accu’s wel met 2C kunnen worden geladen, veel accu’s vinden dat namelijk niet fijn, die vinden 1 tot 1.5C een stuk fijner.

Tesla kiest voor snelladen zelfs maar 1C, het 85kWh model wordt met 90kW aan vermogen geladen.

Daarnaast, 300kW aan energie is een flinke belasting op het netwerk, dat kan niet zo maar overal.

Hoe mooi het ook is dat accu’s ons ver kunnen gaan brengen moeten we niet blijven denken dat deze binnen 30 minuten weer voor 80% vol kunnen zitten.

@widodh: Kijk, dat is een duidelijk uitleg. Bedankt! Toch denk ik dat de noodzaak van een snellader die binnen 30 minuten oplaadt grotendeels wegvalt als een actieradius van 800 km de norm wordt. Hebben accu-wisselstations dan toch de toekomst? Gelukkig is de Model S daar al op voorbereid. 🙂

@aldous: Nee, die nood zal bij een dergelijke accu ook minder worden. Uiteraard kan je ook maar 45 min snelladen wat je al weer bijna 200km aan bereik geeft.

De rit naar Zuid-Frankrijk wordt dus prima mogelijk op deze manier, maar dat is wel volledig afhankelijk van de snelheid die je rijd.

Elektrische auto’s zijn zo ontzettend efficiënt dat ze bij hogere snelheden altijd kwadratisch gaan verbruiken.

Een verbrandingsmotor is vreselijk inefficiënt, maar die gaat naar mate je hem zwaarder belast (dus harder rijd) naar ratio efficiënter lopen, alleen neemt je verbruik wel toe, maar de toename vlakt af.

Bij een auto op benzine of diesel maakt 130 of 140 niet zo’n gigantisch verschil, terwijl dat bij een EV een hele berg van je bereik af haalt.

Een accu waarmee je voor 800km lekker 140 kan rijden gaan we zeker niet snel tegen komen.

Mijn vorige berekening leek aardig correct. Een Model S gebruikt gemiddeld per KM zo’n 188Wh, op 150kWh kan je dan dus 797KM rijden, maar dat is uitgaande van 100km/h. Wil je 140 rijden? Prima, maar dan is je bereik nog maar iets van 500km.

Accu wisselen is bij de Model S een optie, maar het is meer bedoeld om de accu bij onderhoud makkelijker te kunnen wisselen dan dit bij een wisselstation te doen.

Het draait allemaal om de hoeveelheid energie die je kan meenemen en daar zijn we nu echt verwend in. Een liter benzine bevat 10kWh aan energie! Een Model S met zijn grootste accu heeft omgerekend dus nog geen 9 liter benzine aan boord 🙂

@widodh:ja maar hallo.
op één accu rij 800km, als je hem gewoon iedere nacht aan het stroom doet heeft hij altijd genoeg stroom.
volgens mij rij je vrijwel nooit meer dan 800km op een dag.

Elektrisch rijden vraagt gewoon een ander attitude en betere trip planning.

Met een range van 800km op reis gaan verplicht je dan tot een langere tussenstop of overnachting:
– goed voor de economie
– goed voor de verkeersveiligheid
– goed om bewuster met energie op te gaan
– goed om andere delen van het land te leren kennen

Als je dan toch gewoon langere tussenstops moet nemen, kan dat evengoed met een standaard stopcontact of een 3F400V aansluiting. Een kleine investering als hotelhouder die je een nieuwe mogelijkheden tot klienteel oplevert.

Maar stel dat deze accu’s goed en milieu vriendelijk te recyclen zijn en ook nog eens goedkoop in aanschaf dan zou je gewoon elke keer een nieuwe accu in je auto kunnen doen.

Even langs het pompstation voor een nieuwe accu en de oude laat je achter.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.