Brandstofceltruck van Hyundai
Genereus of een langetermijnvisie die uiteindelijk goed rendeert?

Hyundai kiest voor elektrisch en waterstof, er wordt hoe dan ook met overtuiging gekozen voor niet-fossiel. Als het gaat om waterstof is er een kolossaal probleem en dat is een schrijnend gebrek aan tankstations, dat helpt uiteraard niet aan de acceptatie van de brandstofcel.

In Zwitserland heeft Hyundai een proefproject lopen. Hyundai Hydrogen Mobility is een joint venture van Hyundai en H2 Energy. De samenwerking met Hydrospider is gezocht, eveneens een joint venture en wel van H2 Energy, Alpiq en Linde. Het is de bedoeling van deze partijen om met een netwerk van waterstoftankstations te komen met een vrij behoorlijke dekking.

Hyundai is vast van plan om binnen nu en 2025 liefst 1.600 waterstoftrucks op de markt te brengen. Het gaat om de Hyundai H2 XCIENT Fuel Cell truck, met twee fuel cell stacks, elk goed voor 95 kW (129 pk). De zeven tanks waarin 35 kilogram waterstof gaat, zijn god voor een rijbereik van ongeveer 400 kilometer. Verder ziet de vrachtwagen er opvallend normaal uit.

Of over een paar jaar de op volle sterkte wordt inzet op waterstof is onduidelijk, maar voor trucks en bussen is het potentieel aanwezig. Het rijbereik zal vaak hoger liggen dan bij volledig elektrische aandrijving, ook gaat het tanken van waterstof sneller dan het snelladen van een accupakket. Wel zijn samenwerkingsverbanden een noodzaak.

Voor wat betreft de tankstations is het zaak om Nikola in de gaten te hebben, een nieuwe speler die in de Verenigde Staten een dekkend netwerk van waterstoftankstations heeft beloofd.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.