Tankdop Hyundai Nexo
Is waterstof dan de brandstof van de nabije toekomst?

Over de brandstofcel lijken de meningen verdeeld te zijn. Duidelijk is dat het produceren van waterstof erg veel energie kost, terwijl er maar weinig op kan tegen de effici├źntie van een elektrische aandrijflijn. Dat weerhoudt Hyundai er niet van om veel waterstofauto’s op de markt te brengen.

Nu al is er de Hyundai Nexo, die op zijn beurt opvolger is van de ix35 Fuel Cell. Maar vele modellen zullen volgen. De wereldwijde vraag neemt volgens Hyundai fors toe. In 2030 wil het merk jaarlijks maar liefst 500.000 waterstofvoertuigen produceren. Dat zullen niet alleen personenauto’s zijn, maar ook vrachtwagens, bestelwagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks. Een baaierd van vervoers- en transportmiddelen aldus. Om dit doel te halen zal er in de stad Chungju in Zuid-Korea een brandstofcelfabriek worden gebouwd.

Vooral in het transport is zijn interessante ontwikkelingen gaande. Meerdere merken zijn bezig met vrachtwagens op waterstof, waaronder Hyundai, Toyota en de nieuwe fabrikant Nikola. Dat kan een interessante concurrentiestrijd opleveren.

Hyundai wil in 2025 het groenste automerk ter wereld zijn. Hoe dat doel bereikt moet worden is niet helemaal duidelijk, maar er kan in ieder geval worden gekozen voor verschillende alternatieve vormen van aandrijving bij het Koreaanse merk.

Beeld: Hyundai Nexo


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.