De Hyundai XCIENT Fuel Cell is zoals de naam al doet vermoeden een waterstoftruck. De eerste exemplaren zijn gearriveerd, vele zullen nog volgen.
Hyundai XCIENT Fuel Cell verzameling

Als het op waterstof aankomt is het Hyundai menens. Er worden de nodige investeringen gemaakt om de brandstof vooral in het vrachtvervoer tot een succes te maken. Binnen Europa lijkt Zwitserland de uitverkoren natie te zijn.

De eerste tien trucks zijn inmiddels geland. De Hyundai XCIENT Fuel Cell is per schip overgebracht. Dit jaar worden er in totaal vijftig geleverd. De eerste waterstoftrucks zullen in september in gebruik worden genomen. In 2025 moeten er in totaal 1.600 stuks van de XCIENT Fuel Cell rondrijden.

De Hyundai XCIENT Fuel Cell heeft een aandrijflijn die goed is voor een vermogen van 190 kW (259 pk). Er zijn zeven grote waterstoftanks aanwezig, met een capaciteit van in totaal 32 kilogram. Het rijbereik komt neer op ongeveer 400 kilometer, uitgaande van een truck-trailercombinatie. De XCIENT Fuel Cell wordt geleverd als chassiscabine, zodat een opbouw naar wens kan worden gekozen.

Het lijkt er zowaar op dat Hyundai vlotter is met zijn waterstoftrucks dan Nikola, terwijl de laatste fabrikant tot grootse daden in staat leek te zijn en niets minder had gewild dan het eigenhandig omverwerpen van de traditionele truckmarkt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit zou wel eens de doorbraak van Hyundai trucks kunnen zijn in Europa. Hyundai maakt al heel lang trucks, maar alleen de kleintjes worden in Europa geleverd, en die hebben niet veel succes, want er zijn genoeg, meer gekende, alternatieven. Met deze H2-truck hebben ze een uniek product dat voorlopig niemand anders aanbiedt. Als ze ook nog de H2-infra in orde krijgen, kunnen ze een grote voorsprong krijgen. 1600 stuks tegen 2025 is nog steeds niet veel, maar als het aanslaat zie ik productie naar hier verhuizen (nu ja, Turkije) en kunnen het er veel meer worden…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.