Hyundai Nexo in groen landschap
Groei moet er zijn, want de vraag stijgt uit boven de aantallen die Hyundai kan produceren.

De Hyundai Nexo is een van de weinige waterstofauto’s die gewoon te koop is. In Nederland is het afzien met tanken – het is bepaald geen optie om eenvoudigweg te wachten tot het waarschuwingslampje gaat branden en dan een pomp op te zoeken. Elders gaat het er beter aan toe, bijvoorbeeld in buurland Duitsland en Hyundai’s thuisland Zuid-Korea. Liefst 5.500 orders zijn er in Zuid-Korea voor de Nexo geschreven en dat gaat ten koste van de leveringen op andere markten.

De jaarproductie van de Hyundai Nexo is nu nog een vrij bescheiden 1.500 exemplaren. Volgens Sae-Hoon Kim, hoofd brandstofceltechniek bij Hyundai, is het enige logische besluit om de auto uitsluitend nog in Korea te leveren, om zo aan de vraag te kunnen voldoen. Wel wordt er gewerkt aan groei. Hyundai wil opschalen naar 40.000 waterstofauto’s per jaar. Dan begint ook het break even point te naderen en komt winst geleidelijk naderbij.

Hyundai wil een breed aanbod van auto’s met duurzame aandrijflijnen bieden, uiteraard ev’s, maar ook auto’s en zelfs vrachtwagens en bussen met een brandstofcel. Het is dan wel zaak dat de levensduur voldoende ruim is; 500.000 kilometer binnen twee tot drie jaar is de inzet. Alsnog lijkt dat een vrij bescheiden kilometrage. (Via: autocar.co.uk)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.