Hyundai FCEV truck
Ook Hyundai heeft ambitieuze plannen met waterstof. Het merk laat een vrachtwagen zien met een brandstofcel.

Onbetwistbaar zijn elektrische aandrijflijnen aan een opmars bezig. Maar hoe zit het eigenlijk met waterstof? Deze brandstof valt amper te tanken in Nederland. Er worden subsidies verleend om die brandstof van de grond te trekken, maar de adaptatie is er voorlopig niet. Verandering is op komst door prijsverhogingen van auto’s op benzine en diesel en immer stijgende brandstofprijzen.

Vooral in het transport lijkt een zekere liefde voor waterstof te kunnen groeien. Volledig elektrische vrachtwagens hebben een vrij beperkt rijbereik, met een brandstofcel kunnen er ruime afstanden worden afgelegd. Nikola, VDL en Toyota zijn bezig met waterstoftrucks. Aan dat rijtje wordt nu Hyundai toegevoegd. Een enorme verrassing is dat niet. De Hyundai Nexo behoort tot de tweede generatie waterstofauto’s van het merk.

Ondertussen is de waterstoftvrachtwagen van Hyundai in stevige mate conceptueel. Meer dan computergegenereerd beeld is er voorlopig nog niet en daarop zien we een behoorlijk gestroomlijnde vrachtwagen, die tegelijk maar weinig afwijkt van wat er op een gemiddelde dag voorbij komt op de weg. Om een voorlopig oordeel te kunnen vellen moet er worden gewacht tot 2019, het jaar waarin de vrachtwagen officieel zal worden gepresenteerd.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.