Elektrische Hyundais en Kia’s van de toekomst, wat mogen we ervan verwachten?

Steeds meer merken maken de beweging naar platforms die zijn ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Een voor de had liggend keuze, aangezien een en hetzelfde platform dan voor veelsoortige auto’s kan worden gebruikt. Ook wordt een bijdrage geleverd aan een optimale packaging, als alle componenten met zorg worden weggewerkt, geeft dat de nodige vrijheid aan de discipline van het auto-ontwerp.

Hyundai heeft de eerste details over het E-GMP-platform onthuld. Dat zal onder andere worden gebruikt voor de productieversie van de aangenaam hoekige Hyundai 45 EV Concept en de aalgladde Hyundai Prophecy Concept. Uiteraard zal het zustermerk Kia ook kunnen beschikken over hetzelfde platform. In de basisuitvoering is achterwielaandrijving aanwezig, maar vierwielaandrijving is ook mogelijk. Veel cijfers worden niet gegeven. Hoewel een volstrekt overbodige topsnelheid van 260 km/u en een sprinttijd van nul naar honderd van 3,5 seconden in het vooruitzicht wordt gesteld voor de krachtigste uitvoering.

Verder heeft het E-GMP-platform een lange wielbasis, waardoor de auto’s een korte overhang hebben en beschikken over veel interieurruimte. Uiteraard wordt het accupakket in de bodem weggewerkt, zodat de vloer vlak is. Over wat voor capaciteiten van de accupakketten het gaat, is nog niet bekend, wel wordt duidelijk gemaakt dat de koeling is verbeterd.

Gunstig is de 800 volts-architectuur. Bij een ultra-snellader, al dan niet van Ionity, kan hierdoor met maximaal 350 kW worden opgeladen. Hoewel het laaadvermogen mogelijk wat lager komt te liggen, ter bestendiging van de levensduur van het accupakket.

Het wordt ook mogelijk om andere apparaten op te laden met het accupakket van de ev. Hiertoe is het maximale vermogen 3,7 kW, dat ook valt aan te wenden om een andere ev op te laden. Dit is volgens Hyundai wat anders dan v2x-toepassingen, vooralsnog geldt de auto niet als immer beschikbare energiebuffer.

Het is afwachten op de introductie van de nieuwe ev’s van Hyundai en Kia. De eerste autobouwer wil tussen nu en 2025 in totaal 11 volledig elektrische auto’s introduceren, Ioniq zal als sub-merk voor deze auto’s worden gebruikt.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.