Autonome Hyundai Nexo
De toekomst volgens Hyundai. Een autonome auto met een brandstofcel.

De introductie van de Hyundai Nexo ligt weliswaar achter ons, de ontwikkeling is door Hyundai allesbehalve gestaakt. Hyundai’s meest recente waterstofauto heeft namelijk over een afstand van 190 kilometer volledig autonoom gereden. Na activatie van de autonome rijfunctie door de knoppen “cruise” en “set” in te drukken ging de rit in thuisland Zuid-Korea van start, en werd er van Seoul naar Pyeongchang gereden.

Dat werd gedaan met vijf auto’s, drie stuks van de Hyundai Nexo en twee Genesis G80’s. Dat laatste merk is Hyundai’s luxemerk, naar analogie van Lexus. Er is sprake van level 4 autonoom rijden. Dat betekent dat de auto’s in staat zijn om geheel zelfstandig de weg te vinden in een geografisch afgebakend gebied. Voor optimale connectiviteit wordt er gebruik gemaakt van 5g-netwerktechnologie. Uiteraard zijn de auto’s voorzien van meerdere camera’s en lidar-radartechnologie. Tijdens de rit werd de in Zuid-Korea wettelijk geldende maximumsnelheid van 110 km/u gehaald.

Voor de ontwikkeling van autonoom rijden werkt Hyundai samen met Aurora. Vanaf 2021 moeten autonome Hyundai’s commercieel worden ingezet. Dan is de technologie dus voldoende uitontwikkeld om op de markt te brengen.

Technieken van de Hyundai Nexo

Bovenstaand: overzicht van de aanwezige apparatuur voor autonoom rijden

Header-foto: de onderhavige Hyundai Nexo


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Level 4 = geografisch afgebakend gebied.

Ok, hoe groot is dat gebied? Zouden ze bvb een volledig land in zo’n gebied kunnen proppen? Uiteindelijk is het dan gewoon een kwestie van alle straten gaan afrijden, zoals Google al gedaan heeft voor z’n Streetview…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.