Hyundai Nexo en Kona Electric
Blijven de auto’s met alternatieve aandrijflijnen overeind in de barre kou van Lapland?

Over de Hyundai Nexo zijn hier al vaker berichten langsgekomen, maar de Kona Electric is nog een relatieve onbekende. Recent is de auto officieel onthuld op de Salon van Genève. De Hyundai Kona Electric heeft veelbelovende specificaties, lees HIER meer. Door accupakketten met een capaciteit van 39,2 kWh of 64 kWh is het rijbereik aangenaam hoog. Dit zou wel eens een verkooptopper kunnen worden.

Maar hoe zit het eigenlijk met de winterhardheid van deze Kona Electric en brandstofcelauto Nexo? De auto’s zijn meegenomen naar Lapland, in het uiterste noorden van Europa, waar de temperaturen zakten tot -35 graden celsius. In geval van de Hyundai Nexo is een dergelijke lage waarde ronduit interessant. Het restproduct dat een waterstofauto produceert is water en dat kan bevriezen. Dat gebeurt niet, dankzij een aanjager die aan de brandstofcel is bevestigd. Als de auto is uitgezet verdwijnt het water voordat het kan bevriezen. Een intelligent temperatuurbeheersysteem garandeert starten tot temperaturen van -30 graden celsius. Dat komt overeen met auto’s met verbrandingsmotoren.

Voor de Hyundai Kona Electric geldt vooral dat het verwarmen van de auto niet moet leiden tot een enorm energieverbruik. Het rijbereik slinkt toch al aardig in winterse omstandigheden. Verwarming kost hoe dan ook energie, want in tegenstelling tot een verbrandingsmotor geeft een elektromotor nauwelijks warmte af. Een beproefd middel is de warmtepomp. Aanwezig in de meeste elektrische auto’s, zo ook in de Kona. Deze warmtepomp weet warmte van elektrische componenten veilig te stellen en zorgt voor hergebruik. Ook de hoeveelheid lucht die de auto binnenkomt en weer uitgaat wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Wanneer er geen passagiers in de auto zitten, kan er een driver only-modus van de klimaatregeling worden gekozen. Uiteraard is het ook mogelijk om de auto voor te verwarmen, de energie wordt dan onttrokken aan het net en een ijsvrije auto is gegarandeerd. In de zomer kan er worden gekoeld.

De beide auto’s zijn dus prima inzetbaar, in alle omstandigheden. Hoewel Hyundai met geen woord rept over het rijbereik van de Kona Electric bij echt lage temperaturen. Maar met het grootste accupakket, van 64 kWh is het rijbereik al gauw voldoende in de winter tot uitstekend in normalere weersomstandigheden.

Foto: Hyundai Nexo in het grijs en Kona Electric in het blauw


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.