De Hyundai ix35 FCEV is de eerste auto met een brandstofcel in Nederland en kan vanaf nu worden besteld bij de Hyundai dealer. De auto heeft een actieradius van 600 kilometer op één tank, uiteraard met zero emissie.

Het eerste exemplaar van de ‘waterstofauto’ Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle is gebaseerd op Hyundai’s populaire crossover Hyundai ix35. De eerste auto’s met dit innovatieve systeem zijn bedoeld voor zogenaamde ‘early adopters’, zoals innovatieve bedrijven, ministeries en gemeenten. Hyundai kan dit jaar driehonderd auto’s afleveren en het jaar daarop zevenhonderd stuks. Vanaf 2015 worden duizend eenheden per maand geproduceerd. Dan staan de auto’s met een brandstofcel ook prominent in de Hyundai-showrooms.

Milieuvriendelijkste auto op de markt
“Met de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle speelt Hyundai een leidende rol in de realisatie van een emissievrije toekomst”, stelt Eok Jo Kim, Vice Chairman van Hyundai Motor Company. “Dit is de milieuvriendelijkste auto op de markt en hij laat zien dat brandstofceltechnologie voor dagelijks gebruik geen droom meer is, maar realiteit.”
Hans Kwaad, algemeen directeur van Hyundai-importeur Greenib Car, is trots dat Hyundai in Nederland vooroploopt met de introductie van de auto met een brandstofcel. “Hyundai gelooft in auto’s met een brandstofcel. De Hyundai ix35 FCEV is een honderd procent schone auto. De emissie is slechts waterdamp. De uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen behoort dus definitief tot het verleden. Een ander belangrijk voordeel is dat de Hyundai ix35 FCEV een actieradius heeft van bijna zeshonderd kilometer en dat de tank binnen een paar minuten is te vullen.”

Ambitieus plan
Hans Kwaad weet ook dat de lancering van de eerste auto met een brandstofcel ambitieus is. “We hebben nog wel een lange weg te gaan, maar het begin is er. We weten dat de infrastructuur voor tankstations nog niet goed gerealiseerd is. Er is behoefte aan een langjarig fiscaal kader. Zonder auto’s geen waterstoftankstations en andersom is het precies hetzelfde.”
“Hyundai doorbreekt nu de vicieuze cirkel door als eerste autofabrikant een auto met een brandstofcel te leveren. En door samen met andere autofabrikanten, de overheid en energieleveranciers aan een in de praktijk operationele infrastructuur te werken, zodat schone mobiliteit straks voor iedereen mogelijk is. Het aantal waterstoftankstations in Nederland groeit. In Amsterdam en Arnhem zijn al tankstations. Zo ook bij waterstofleveranciers in Rotterdam en Apeldoorn. Publieke stations in Rotterdam, Helmond, Utrecht en Capelle aan den IJssel zijn in ontwikkeling. Verder zijn er innovatieve bedrijven die kleine mobiele tankstations gaan aanbieden, die door middel van zonne- of windenergie via elektrolyse waterstof opwekken. Doordat Hyundai nu de eerste waterstofauto’s levert, komen de ontwikkelingen in een stroomversnelling.”

Deze zomer Hyundai met brandstofcel in Nederland
Op dit moment zijn er twee ‘350 bar’-waterstoftankstations in Nederland – in Arnhem en in Amsterdam – en enkele tankstations bij de producenten van waterstof, zoals in Rotterdam en in Apeldoorn. Eind 2013 wordt een waterstoftankstation in Helmond geopend, zo heeft staatssecretaris Mansveld aangekondigd. In Rotterdam wordt begin 2014 een ‘700 bar’-tankstation gerealiseerd. Er zijn ook plannen voor dergelijke tankstations (700 bar) in Arnhem, Amsterdam, Capelle aan den IJssel en Utrecht. Verder werkt de Nederlandse overheid aan een koppeling met het waterstofnetwerk in andere Europese landen. Die moet in 2016 gerealiseerd zijn.

Focus op Europa. Actieve rol voor Nederland
Hyundai gaat tot 2015 duizend en vanaf 2015 jaarlijks tienduizend waterstofauto’s bouwen, die zowel door particulieren als door bedrijven geleased kunnen worden. De focus ligt daarbij op Europa, aangezien de Europese Unie investeert in de infrastructuur voor waterstof en de bouw van waterstoftankstations ondersteunt. Ook Nederland wil hierin een actieve rol spelen. Minister Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu) trekt daarom een bedrag van vijf miljoen euro uit om het rijden op waterstof in Nederland te stimuleren.
De toonaangevende autofabrikanten in Europa en de Verenigde Staten streven ernaar om brandstofcelauto’s te bouwen en een netwerk van waterstoftankstations te realiseren, om de markt voor te bereiden op de serieproductie van brandstofcelauto’s. Hyundai is deze fabrikanten echter al een stap voor. Na 2015 begint Hyundai, als de productiekosten van dit type auto zijn gereduceerd en het waterstofnetwerk verder is ontwikkeld, met de productie van brandstofcelauto’s voor de grootschalige verkoop aan consumenten.

Een recente studie van UKH2Mobilty in Groot-Brittannië voorspelt dat, mits geïnvesteerd wordt in een goede infrastructuur, in 2030 meer dan 1,5 miljoen voertuigen in het Verenigd Koninkrijk zullen rijden die door een brandstofcel worden voortgestuwd. Onderzoekers gaan ervan uit dat binnen dertig jaar ongeveer de helft van de auto’s die in Nederland rijden van een brandstofcel zijn voorzien.

Gepatenteerde technologie
De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle (gewicht: 1.815 kg) is gebouwd met toepassing van gepatenteerde technologie. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, die vervolgens de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de Hyundai ix35 FCEV is water. Het rijgedrag en de prestaties van de Hyundai ix35 FCEV zijn vergelijkbaar met die van een Hyundai ix35 met benzinemotor.

De ontwikkeling en toepassing van een – exclusief voor de brandstofcelversies – nieuwe grille, bumper en mistlampen en een nieuw supervision-instrumentarium en navigatiesysteem met 7-inchdisplay, versterken het marktpotentieel van de Hyundai ix35 FCEV. Verder maakt de modularisatie van de hoofdcomponenten van de brandstofcelsystemen – de batterij, de aandrijfmodule en de spanningsomvormer – het mogelijk om de motor kleiner te maken. Daardoor is deze motor ongeveer even groot als een conventionele verbrandingsmotor, terwijl hij met 100 kW (136 pk) veel vermogen kan leveren. De opslagcapaciteit van de batterij bedraagt 24 kW.

In januari 2013 won de waterstofauto Hyundai ix35 FCEV de prestigieuze FuturAuto-award tijdens de Autosalon van Brussel. De onderscheiding kreeg hij vanwege zijn innovatieve techniek.

Vaandeldrager van ‘groene’ Hyundai’s
De waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle is de vaandeldrager van Hyundai Blue Drive. Dit is het milieuvriendelijke label voor de schoonste Hyundai’s, waaronder de Hyundai Sonata Hybride, de Hyundai’s i10, i20, i30 en i40 Blue Drive en de Hyundai BlueOn – Hyundai’s door batterij-elektrisch aangedreven Hyundai i10.

Aangezien overheden overal ter wereld regelgeving creëren om de uitstoot van koolstoffen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen van mobiliteit te beperken, fungeert de emissievrije Hyundai ix35 FCEV tevens als aanjager. De komst van de waterstofauto Hyundai ix35 FCEV valt samen met de overeenkomst die de G8-landen van de Europese Unie in 2009 sloten om de uitstoot van schadelijke koolwaterstoffen voor 2050 met 80 procent terug te brengen. Bovendien voldoet het model aan de regelgeving voor nulemissieauto’s in de Amerikaanse staat Californië.

In tegenstelling tot veel andere auto’s met alternatieve aandrijving hoeft de bestuurder van de waterstofauto Hyundai ix35 FCEV zich niet druk te maken om de actieradius. Op een volle tank kan namelijk zeshonderd kilometer worden afgelegd. Bovendien duurt het tanken niet langer dan vier minuten. Ook de prestaties zijn van hoog niveau. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 12,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Het koppel van 300 Nm is direct beschikbaar.

Meer dan twee miljoen testkilometers
De Hyundai ix35 FCEV is het resultaat van veertien jaar testen en vele miljoenen euro’s aan onderzoek door honderden ingenieurs in Hyundai’s brandstofcel-R&D-centrum in Korea. De auto heeft meer dan twee miljoen testkilometers onder dagelijkse omstandigheden in Europa, Korea en de VS achter de rug.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Goede zet van Hyundai. Een EV voor dagelijks gebruik en een fatsoenlijke range. Een auto met een normaal uiterlijk en niet dat van een draadloos strijkijzer.

De prijs is nog wel erg hoog, maar het begin is er.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.