Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid
Deze twee plugin-hybrides zijn bij uitstek elkaars concurrent en voeren een beschaafde strijd in een klasse waarin niet meer op torenhoge verkoopcijfers kan worden gerekend.

Het succes van de plugin-hybride is in Nederland uitgedoofd, de tijd van rijke subsidies is voorbij. Toch valt er veel te zeggen voor een plugin-hybride, in het bijzonder als de aandrijflijn goed is ontworpen. Fameus zijn de verhalen over plugins die gebukt gaan onder een absurd hoog brandstofverbruik, omdat ze eenvoudigweg nooit worden opgeladen. Dat is de bedoeling niet. Een stekker is er om in te pluggen, maar een hybride aandrijflijn is er ook om zuinig te zijn. Onder alle omstandigheden.

Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid achterzijde

Al sinds jaar en dag laat Toyota met de Prius zien dat dat mogelijk is. Concurrentie kwam en verdween. Honda heeft het met de Insight geprobeerd , maar het verkoopsucces was van korte duur en het verbruik lag hoger dan dat van de Prius. Inmiddels is de Hyundai Ioniq uitgegroeid tot een geduchte concurrent, de auto wordt geleverd met een drietal aandrijflijnen waarbij zuinigheid steeds het doel is. De Ioniq is er als hybride, volledig elektrische uivoering en plugin-hybride. De spaarzaamheid is groot en dat is mede te danken aan de lage luchtweerstand van 0,24 cW. Dezelfde waarde wordt gehaald door de huidige Toyota Prius.

Tijd om de Toyota Prius Plug-in Hybrid eens te vergelijken met de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid.

 
Toyota Prius Plug-in
Hyundai Ioniq Plug-in
Gecombineerd vermogen90 kW (122 pk)104 kW (141 pk)
Vermogen elektromotor53 kW (72 pk)44 kW (61 pk)
Accupakket8,8 kWh8,9 kWh
Rijbreik (NEDC)5063
Gecombineerd brandstofverbruik (NEDC)1,0 l/100 km1,1 l/100 km
TransmissieContinu variabele transmissie (cvt)Zestrapsautomaat met dubbele koppeling (DCT)
Vanafprijs€ 37.995€ 29.995

Het ziet ernaar uit dat de beide auto’s behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn. De specificaties zijn vrijwel gelijk en het voorgespiegelde vebruik is onrealistisch laag. Dat hebben we nu eenmaal te danken aan de NEDC-norm. In geval van de niet-plugin varianten van de Prius en Ioniq, geldt dat eerstegenoemde zuiniger is. De vanafprijs van de Ioniq Plug-in Hybrid is erg scherp.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid wordt minimaal geleverd als Business Plus-uitvoering en heeft dan zaken als led-verlichting, multimediasysteem met navigatie, adaptieve cruise control, automatische airco, stoelverwarming en keyless go. Optioneel is een Solar roof beschikbaar. Zonnepanelen op het dak waarmee het accupakket wordt opgeladen. De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid beschikt als i-Motion over een adpatieve cruise control, multimediascherm en led-dagrijverlichting. Voor € 35.995 wordt de Ioniq Premium aangeboden, de topuitvoering. Met luxezaken als lederen bekleding elektrisch verstelbare stoelen en een elektrisch schuif/kanteldak.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is leverbaar sinds 2017. Voor sommigen zal het een voordeel zijn dat de vormgeving van deze auto wat rustiger is dan de vormgeving van de reguliere Prius IV. De Hyundai Ioniq wordt begin 2018 verwelkomd in de showroom. Binnen nu en een paar maanden dus.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Toyota Prius Plug-in Hybrid achterzijde

Beeld: in het wit de Hyundai Ioniq, in blauwgroen de Toyota Prius


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.