Hyundai Ioniq Electric MY20
Een topdeal? Er valt steeds minder af te dingen op de kwaliteiten van die auto.

De Hyundai Ioniq Electric is tamelijk foutloos. De auto is ruim, het comfort is op orde en de goede stroomlijn zorgt voor lage verbruikscijfers. Kritiekpunten blijven beperkt tot het interieur dat weliswaar degelijk in elkaar steekt, maar geen enorm luxegevoel biedt. Opladen op één fase zorgt ervoor dat de laadtijden aan de gemiddelde publieke laadpaal kunnen oplopen en het vrij kleine accupakket levert een dienovereenkomstig rijbereik op. Alleen met veel inzet valt meer dan 200 kilometer te halen. De Kia e-Niro, e-Soul en Hyundai Kona Electric presteren stukken beter, met dank aan een dubbel zo groot accupakket.

Gelukkig is er verbetering op komst. De Hyundai Ioniq wordt in het nieuw gestoken. Dat betekent verandering op het gebied van uiterlijkheden, er is een nieuwe zilvergrijze grille, andere de velgen en ook de lichten aan de voor- en achterzijde zien er anders uit. In het interieur is een scherm van 10,25″ te vinden, groter dan voorheen en bovendien is het een touch screen geworden. Uiteraard zijn er ook de nodige connectiviteitsopties.

Het belangrijkst is dat het rijbereik van de Hyundai Ioniq Electric fors toeneemt. De auto krijgt de beschikking over een accupakket met een capaciteit van 38,3 kWh, voorheen was er 28 kWh beschikbaar. De actieradius van de volelektrische Hyundai bedraagt nu 294 kilometer volgens de WLTP-norm. In alledaagse omstandigheden zou 200 tot 250 kilometer gewoon mogelijk moeten zijn. Opladen gaat nog altijd op één fase, maar met een maximaal vermogen van 7,2 kW. Snelladen gaat net als voorheen met 70 kW, waarvoor een lader moet worden opgezocht die ten minste 100 kW kan leveren. Daarvan verschijnen er ook in Nederland steeds meer. De elektromotor is nu goed voor 100 kW (136 pk), het koppel bedraagt 295 Nm.

Vanaf september 2019 kan MY20 van de Hyundai Ioniq Electric worden geleverd. Nu maar hopen dat de wachttijden niet al te zeer oplopen. Vraag is ook wat er van de concurrentie kan worden verwacht, de Nissan Leaf e+ komt in de loop van dit jaar en die auto met dank aan accupakket van 64 kWh komt nog verder.

Hyundai Ioniq Electric MY20 achterzijde

Hyundai Ioniq Electric MY20 interieur


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.