Het lijkt een gewone hatchback, maar is in werkelijkheid een aardig forse crossover.

Het is de kans bij uitstek van Hyundai om een ruime voorsprong te nemen. Nu al levert de Zuid-Koreaanse autobouwer prima ev’s, maar dat wordt alleen maar beter.

De Hyundai Ioniq 5 biedt als eerste ev van het merk all wheel drive. De topversie is goed voor een vermogen van 225 kW (307 pk) en een koppel van 605 Nm. Er is dan sprake van een tweemotorige setup en een accupakket met een opslagcapaciteit van 73 kWh. De versie wordt toepassend aangeduid met Long Range en is er ook met louter achterwielaandrijving. In het laatste geval bedraagt het motorvermogen 160 kW (218 pk) en staat een koppel van 350 Nm paraat. Daarnaast is er een uitvoering die wordt aangeduid als Standaard. Zo wordt de indruk gewekt dat het er wat gewoontjes aan toegaat, maar dat valt met 125 kW (170 pk) en een koppel van 350 Nm voor de achterwielaangedreven uitvoering en 173 kW (236 pk) voor de versie met vierwielaandrijving heus mee. Het accupakket heeft een opslagcapaciteit van 58 kWh en dat is duidelijk meer dan nu valt te vinden in de meest bescheiden elektrische Hyundais.

Zoals deze dagen gebruikelijk is wordt een vorm van retromodernisme aan de dag gelegd. De auto is hoekig, zoals een Honda e of Renault 5 Prototype dat ook is. Toch is deze Hyundai Ioniq 5 niet te vergelijken met het voorgenoemde duo. Hoewel de auto eruit ziet als een vrij bescheiden hatchback die niet groter is dan een Golf, blijkt het toch echt om een ev van het formaat i-Pace te zijn. Een forse crossover kortom. Het interieur is ruim opgezet, met een vlakke vloer en een quasi-non-existente middenconsole. De horizontaalgerekte schermen hebben eigenlijk een vrij bescheiden omvang.

De Hyundai Ioniq 5 staat op het Electric-Global Modular Platform, dat veelvuldig zal worden gebruikt. Op de auto zijn (schuko-)stekkeraansluitingen te vinden om andere apparaten op te laden, door Hyundai met V2L aangeduid. Om de praktisch inzet te vergroten is het maximaal toegestane trekgewicht 1.600 kg. Het opladen van de accu gaat trouwens met 11 kW, bij een ultra-snellader kan op een maximaal vermogen van 200 kW worden gerekend.

Degenen die zeer om deze nieuwste auto van Hyundai verlegen zitten, kunnen onmiddellijk bestellen. De Hyundai Ioniq 5 Project 45 kost € 58.995. Dat is gelijk een van de duurste uitvoeringen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat een gaaf ding!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.