Dat helpt het vrij behoorlijke rijbereik van de gemiddelde ev van deze Koreaanse autobouwers verder vooruit.

Uit de praktijk is al gebleken dat de elektrische auto’s van Hyundai en Kia het opgegeven rijbereik in praktijkomstandigheden heel behoorlijk weten te benaderen, lees DIT er maar eens op na. Een evidentie is dat niet, sommige elektrische auto’s scoren notoir slecht en zijn behoorlijk onzuinig.

Hyundai en zustermerk Kia willen de technische voorsprong verder uitbouwen, door verbetering van de warmtepomp. Een vrij cruciaal onderdeel om in winterse omstandigheden, eigenlijk al wanneer de temperatuur richting de 10 graden Celsius zakt, voldoende rijbereik over te houden. Het accupakket functioneert dan minder goed. Ook wordt een behaaglijk binnenklimaat verwacht. Een warmtepomp zorgt ervoor dat de (geringe) warmte van de aandrijflijn opnieuw wordt gebruikt. De hitte wordt niet langer uitsluitend onttrokken uit de aandrijflijn, maar nu ook uit het accupakket en de boordlader. Terzijde, gelukkig beschikt zowel de Hyundai Kona Electric, als de Kia e-Niro en e-Soul over een driefase boordlader.

De hitte van de verschillende onderdelen van de ev zorgt ervoor dat het koelmiddel van de warmptepomp verdampt tot gas. Het gas ontsnap uit de compressor en wordt in een condensator gedwongen, om weer in vloeistof om te worden gezet. De wamte die tijdens dit proces ontstaat, wordt gebruikt voor verwarming van de cabine.

Van het rijbereik in de zomer, houden de ev’s van Kia en Hyundai in de winter nog altijd 90 % over. Dat mag indrukwekkend heten.

Beeld: Kia e-Soul van boven


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.