Hyperloopstation door UNStudio
Bliksemsnel reizen. De plannen zijn er en lijken aardig serieus te zijn.

Er is een heuse HyperSummit gehouden, dus verschillende belanghebbenden zijn bijeen gekomen om te praten over de hyperloop. Het is dan ook een interessante transportvorm met veel gevolgen voor het landschap, die ook het reizen compleet kan veranderen. Er wordt doorlopend nagedacht over de invloed die de hyperloop heeft. In dit geval door Hardt, het Nederlandse bedrijf dat momenteel ook bezig is met een investeringsronde. Als de hyperloop daadwerkelijk komt, neemt misschien de massale hoeveelheid korte vluchten binnen Europa ook eindelijk af.

Overigens heeft ook Schiphol meegedacht, Richard Emmerink, directeur Corporate Development bij Schiphol hierover: “Royal Schiphol Group staat voor het optimaal verbinden van Nederland met de rest van de wereld om zo een bijdrage te leveren aan de welvaart en het welzijn in Nederland en daarbuiten. Om dit te kunnen blijven doen, is innovatie cruciaal. Voor Schiphol is het essentieel om als locatie goed bereikbaar te blijven, daarom wordt continu gewerkt aan verbetering hiervan. Met de stijgende vraag naar luchtvaart zien we nieuwe uitdagingen op ons afkomen. We zoeken de samenwerking op met diverse andere partijen voor kennisontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen, innovatieve transportnetwerken en veranderingen in het mobiliteitslandschap. In dat kader kijken we uit naar de samenwerking met Hardt en andere partners van het Hyperloop Implementation Program.”

Architectenbureau UNStudio heeft alvast een stationsontwerp gemaakt. Het bureau vindt de hyperloop passend binnen de geglobaliseerde wereld. Het station is zo te zien een aangename verblijfsruimte voor mensen die de tijd hebben, maar verwelkomt ook gehaaste reizigers. Het een sluit het ander niet uit. Drukbezette zakenlui zullen blij zijn met het de vermindering van reistijd. Onderzoek naar de verbinding Amsterdam – Frankfurt wijst uit dat de reis ongeveer 50 minuten in beslag neemt, daarbij worden zeven tussenstations aangedaan. Met de ICE, de reguliere hogesnelheidstrein, kost dezelfde reis net geen vier uur.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Misschien kunnen dergelijke projecten gefinancierd worden middels belastingen op vluchten binnen de EU.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.