Sinds kort worden diverse Albert Heijn-supermarkten bevoorraad door vier hybride Volvo trucks van vervoerder Knap/St. van den Brink. Doordat de trucks volledig elektrisch kunnen rijden en daardoor heel stil zijn, kunnen ze zo’n 20 van de 24 uur per dag ingezet worden.

Er zijn verschillende redenen voor Ahold Transport en St. van den Brink om te investeren in hybride techniek. “Allereerst is er het milieu-aspect, maar met name de zeer geluidsarme laatste kilometer die we met een hybride truck kunnen afleggen, speelt een belangrijke rol in de keuze. Vervoerders hebben te maken met zogenaamde venstertijden. Tussen 19.00 en 23.00 uur moet bij laden en lossen de geluidsproductie beperkt blijven tot 65 decibel. Tussen 23.00 en 7.00 uur is de norm gesteld op 60 decibel. Met een truck die enkele honderden meters volledig elektrisch kan rijden en dus vrijwel geheel stil is, kunnen we een groot deel van onze winkels 24 uur per dag bevoorraden”, aldus Peter Leegstraten, Senior Consultant Transport bij Ahold Transport.

Wij hebben gemerkt dat de zogenaamde dagranddistributie (het bevoorraden van winkels tijdens de rustige momenten van de dag tussen 19.00 en 7.00 uur, red.) zorgt voor een betere doorstroming, minder filekilometers, brandstofbesparing, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een grotere verkeersveiligheid. Het biedt ons de kans om efficiënter te plannen en dus minder ritten te maken. Daar hebben niet alleen bedrijven baat bij: mits goed uitgevoerd, ervaren omwonenden minder overlast van vrachtverkeer, wordt de stad beter bereikbaar en het verkeer veiliger”, besluit Peter Leegstraten.

Volvo FE Hybrid
De Volvo FE Hybrid werd in 2010 geïntroduceerd in Nederland. Volvo’s hybride-oplossing is geschikt voor de zwaardere distributietaken tot 27 ton. De Volvo FE Hybrid combineert een dieselmotor met een elektromotor, waarbij de elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand en voor acceleratie tot ongeveer 20 km/u. Bij hogere snelheden wordt de dieselmotor geactiveerd. Wanneer de truck stopt, wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig stationair draaien wordt voorkomen. De accu’s laden op met het vermogen dat wordt gegenereerd tijdens het remmen, waardoor dit systeem zeer geschikt is voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij het ophalen van vuilnis of in de distributie het geval is.

St. van den Brink is inmiddels het bedrijf met de meeste Volvo FE Hybrids, namelijk vijf stuks. Alex van den Brink, directeur van St. van den Brink is er trots op: “Wij willen altijd voorop lopen met name op het gebied van zorg voor het milieu. Ons doel is om een forse CO2-besparing te realiseren. Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant met een zware hybride truck tot 27 ton. Deze truck is ideaal voor het werk waarvoor wij hem inzetten.”


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.