Noorwegen
Zo’n 35 procent van de nieuwe verkochte auto’s in Noorwegen heeft een stekker en tegen 2025 wil het Scandinavische land volledig emissieloos zijn. Toch gaan er dingen veranderen.

Bestuurders van een stekkerauto worden nergens zo bevoordeeld als in Noorwegen en het is dan ook geen wonder dat EV’s en hybrides er niet aan te slepen zijn. Binnenkort kan daar zomaar verandering in komen, want politici hebben natuurlijk ook wel door dat stekkerauto’s vooral populair zijn vanwege de vele (al dan niet fiscale) voordelen. Of de eigenaren van deze auto’s ook echt een schone auto rijden omdat ze zo begaan zijn met het milieu? Neen.

Gebleken is namelijk dat slechts 26% van de eigenaren van een elektrische auto zo’n ding koopt/kocht vanwege het milieuvriendelijke aspect. De overige kopers doen het puur voor de (economische) voordelen. Desalniettemin wil Noorwegen een voorbeeldrol blijven spelen zonder dat daar legio voordelen tegenover blijven staan.

De Noorse overheid heeft besloten om de belangrijkste belastingvoordelen in elk geval tot 2020 te hanteren. Vergeet echter niet dat EV-rijders bijvoorbeeld niet hoeven te betalen voor tolwegen, wat voor veel mensen een reden is om een elektrokar aan te schaffen. Ook mogen bestuurders van dergelijke auto’s gratis opladen.

Na 2020 zouden de voordelen worden afgebouwd omdat men verwacht dat accutechniek tegen die tijd goedkoper is en er dus ook geen (groot) prijsverschil is tussen EV’s en auto’s met een verbrandingsmotor. Vanaf dat moment gaat marktwerking weer een rol spelen en natuurlijk hoopt de lokale overheid dat men massaal stekkerauto’s blijft kopen. Eén ding is echter zeker: mooier dan het nu is gaat het niet worden voor de rijder van een milieuvriendelijke auto in Noorwegen. (via: Financial Times)

Foto: parkeerplaats in Noorwegen, via Autojunk


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Niet heel vreemd toch ?
In ons land moest de doorsnee automobilist niets hebben van de Prius, lees de commentaren maar…. Maar kijk eens wat er gebeurt als de bijtelling lager is….

Zelf zie ik het niet als een probleem. De belasting is een prima instrument om autokeuzes te beïnvloeden, veel mensen rijden nu hybride en straks vol elektrisch omdat het goedkoper is.

Wedden dat velen het toch wel fijn vinden als ze er eenmaal aan gewend zijn ?

Je moet mensen toch ergens mee over de streep trekken en dat doen ze goed in Noorwegen, net als veel andere dingen trouwens…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.