Audi e-tron achterzijde
Als het aan sommige politici wordt gevraagd wel. Er kan dan nog sneller van snellader naar snellader worden gereden.

Het idee is ontstaan in Oostenrijk. Daar is het voor bestuurders van elektrische auto’s toegestaan om 130 km/u te rijden op trajecten waar uit milieuoverwegingen een limiet van 100 km/u geldt. Het is een maatregel die de verkoop van elektrische auto’s moet bevorderen. In Noorwegen wordt al jarenlang bewezen dat met grotere en kleinere voordelen kopers over de streep kunnen worden getrokken.

Ook in Duitsland gaan er geluiden op om de snelheidslimieten voor iedereen met een elektrische auto waar mogelijk op te heffen. Het gaat ook hier specifiek over limieten die zijn ingesteld ter bevordering van de luchtkwaliteit. Dankzij een (theoretische) nuluitstoot wordt het niet nodig geacht om vaart te minderen. Bij een elektrische auto komt er slechts een zeer minieme hoeveelheid fijnstof vrij van banden en remmen.

Geen onaardig idee. Sowieso is het fijn om te kunnen blijven rijden op een constante snelheid en dat wordt ook in Duitsland steeds lastiger. Er wordt onophoudelijk aan de weg gewerkt en er lijkt zeker iedere twintig kilometer wel een reden te worden gevonden voor een lagere snelheidslimiet.

Moet zoiets ook in Nederland gaan gebeuren op de ringwegen bij enkele grote steden, waar de limiet nu 80 km/u is? (Via: ecomento.de)

Beeld: Audi e-tron


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een groot snelheidsverschil tussen auto’s lijkt me uit verkeersveiligheids oogpunt zowiezo geen goed idee.
Komt bij dat dit agressie opwekt en daar is al genoeg van in het verkeer.

@kobus1967: 100% eens. Stom idee. Daarnaast ben je met je (zeldzame) elektrische auto nog steeds afhankelijk van de doorstroming, dus je bent echt niet sneller thuis.

Snelheidsverschil is goed. Kijk maar op de weggedeeltes met trajectcontrole, allemaal precies even hard, ze hangen links, ze hangen midden, het verkeer is compleet statisch en dan verslapt de aandacht heel gauw.

Ik vind het een goede zaak dat elektrische rijders voordelen krijgen, er mogen best wat voordelen zijn voor de “early adopters”.
Het zou ook nergens op slaan dat je een auto met nul uitstoot koopt en er dan niet normaal mee mag rijden vanwege de uitstoot ?

Net als dat ik met mijn elektrische motorfiets niet over de Lekdijk mag vanwege geluidsoverlast….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.