tapis roulant dans le métro
Metro, tram en bus zijn hopeloos ouderwets. Toch?

De metro is niet noodzakelijk het meest snelle vervoersmiddel. Je komt zonder natgeregend pak aan op de plaats van bestemming, maar dat is het wel zo’n beetje. Niet zelden is de fiets net zo snel. Ook lopen kan op hoog tempo, als er snelheidsbevorderende maatregelen worden genomen.

Architectenbureau NBBJ bedacht een ondergrondse lopende band – roltapijt zoals de Fransen zo mooi zeggen – ter vervanging van de Londense Circle Line. Die lijn is een kleine 30 kilometer lang, en kan dan lopend net zo snel worden afgelegd als nu met de metro het geval is. Er wordt gewerkt met drie verschillende snelheden; respectievelijk 5, 10 en 15 mijl per uur. Door te beginnen op de traagste baan, wordt het tempo geleidelijk opgevoerd. Geen struikelpartijen dus. Wanneer de reiziger op de snelste baan rustig loopt, ligt de snelheid op net geen 30 km/u. Hoe hard zou de gehaaste reiziger dan wel niet gaan? Dat is allesbehalve forenzen op wandeltempo. Door de vele stops is de metro langzamer.

Dit en meer vervoersconcepten zullen te zien zijn op de beurs Future of Transportation, die op 5 en 6 juli plaats zal vinden in Keulen.

Meer over Londen? Die stad krijgt de beschikking over een fietssnelweg en is bezig met elektrificatie van buslijnen. Die laatste ontwikkeling is ook in Nederland gaande. (Via: slate.com)

Afbeelding: Architectenbureau NBBJ


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik wil wel eens zien hoe mensen op een lopende band stappen die met net geen 30 km/u beweegt. Ik denk dat ik vast een nieuw YouTube kanaal aanmaak.

Stap eerst van de snelste baan over op de middelste, stap dan naar de langzaamste alvorens je er hekemaal af stapt.

Een beetje vergelijkbaar met in- en uitvoegen op de snelweg, dat doe je ook niet op de meest linker rijstrook.

@knutselsmurf: klopt helemaal. Ik heb ‘t nog even toegevoegd in het artikel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.