ARN autowrakken
In Nederland wordt ruim 95% van de afgedankte auto’s gerecycled, maar wat gebeurt er exact tijdens dat proces?

Aan het eind van de levenscyclus gaat uw auto naar de ‘sloop’: het autodemontagebedrijf. In Nederland worden jaarlijks zo’n 200.000 autowrakken gedemonteerd. Minimaal 95% van het autogewicht wordt gerecycled en nuttig toegepast. ARN maakt zich in Nederland sterk voor een zo efficiënt en effectief mogelijke recycling van autowrakken. Dat begint bij hergebruik van onderdelen, ingevuld door de markt zelf. Daarna is het belangrijk te kijken hoe het restant van de auto als grondstof weer opnieuw -op een zo hoogwaardig mogelijke manier- kan worden gerecycled.

Fase 1: Autodemontage.
In Nederland worden jaarlijks zo’n 200.000 autowrakken gedemonteerd.

Fase 2: Shredder.
Het shredderbedrijf maalt de overgebleven auto in kleine stukjes.

Fase 3: PST.
In de PST-fabriek worden de stukjes uit de shredder gescheiden. Wat er overblijft zijn vezels, mineralen, kunststoffen en metalen.

Op dit moment wordt er in de PST-fabriek in Tiel jaarlijks zo’n 40.000 ton shredderafval verwerkt. ARN is voortdurend op zoek naar nieuwe, nuttige toepassingen voor de grondstoffen die worden geproduceerd in de PST-fabriek. Zo heeft men ARN BlueRoots ontwikkeld, samen met NPSP, dat onder meer geschikt is voor het maken van straatnaamborden en straatmeubilair. Ook heeft men samen met Holland Composites Innovations (HCI) een veelbelovend nieuw product ontwikkeld: Crusca, een afkorting die staat voor ‘crushed cars’. Crusca is een nieuw soort plaatmateriaal, vergelijkbaar met spaanplaat en triplex. Daarmee is het geschikt voor gebruik in de bouw.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.