Lightyear One
De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer heeft zo zijn twijfels.

Sterker nog, Ferdinand Dudenhöffer vermoedt zelfs dat de auto op zonne-energie weinig meer dan een pr-stunt is. Een zoektocht naar een perpetuum mobile, waarmee goede sier wordt gemaakt, zo wordt duidelijk uit een artikel van Handelszeitung. Een onnodig kritische stellingname, die niet bepaald blijk geeft van vooruitgangsdenken.

Ondertussen hebben de nodige autofabrikanten behoorlijk serieuze plannen. Er bestaat een Toyota Prius vol met zonnepanelen die er is voor testdoeleinden, de nieuwe Hyundai Sonata heeft een dak met zonnepanelen en gaat in productie. Verder zijn er twee nieuwe spelers. De Sono Sion zit aan de onderkant van de markt, terwijl de Lightyear One juist het hoogste segment bedient. De beide auto’s zijn voorzien van erg veel zonnecellen, om zoveel mogelijk kilometers op zonne-energie af te leggen.

Hoeveel er werkelijk kan worden gereden zonder bij te hoeven laden, is uiteraard sterk afhankelijk van de lokale omstandigheden. Sono claimt dat (in Duitsland) dagelijks 34 kilometer aan rijbereik kan worden gewonnen, volgens Toyota is dat voor de probeer-Prius 44 kilometer, Lightyear zet zelfs in op 12 kilometer aan rijbereik per uur. Dat alles valt te danken aan de zonnecellen.

Dat volstaat misschien niet om alle kilometers af te leggen zonder dat er zoiets als een laadstekker nodig is, zeker niet in de winter of andere weinig zonnige omstandigheden, het helpt wel degelijk. En wat zou erop tegen zijn om nuttig gebruik te maken van vrij beschikbare zonne-energie, zeker als zonnecellen er alleen maar goedkoper op worden?

Op termijn zal het ook mogelijk worden om de auto als energiebron te gebruiken, door energie terug te leveren aan het net, of eigen huis. Vehicle to anyhing (V2X) is het volgende grote ding dat staat te gebeuren.

Beeld: Lightyear One


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.