Hoe lasertechniek auto-onderdelen nóg lichter maakt
Lichtere auto’s hebben talloze voordelen, maar vooral het verbruik, de prestaties en de rijeigenschappen zijn erbij gebaat. Hoe kunnen onderdelen nóg lichter worden gemaakt?

Met lasers bijvoorbeeld. Dergelijke techniek werd bijvoorbeeld al gebruikt om uiterst nauwkeurig onderdelen uit metaal te snijden, maar het Fraunhoferinstituut te Duitsland gaat nog een stap verder. Zij ontwikkelden lasertechniek die in combinatie met 3D-printers holle en lichte onderdelen kan maken.

De laserstralen smelten met uiterste precisie een bepaald poeder, die vervolgens uithardt. Zo worden laagjes gevormd van slechts enkele micrometers dik. Het uiteindelijke object is zeer stevig en, niet onbelangrijk, heel licht. Een voorbeeld daarvan is de draagarm op bovenstaande afbeelding. Dit onderdeel is hol en dus stukken lichter dan bijvoorbeeld gegoten of gefreesde varianten.

Wel moet erbij worden vermeld dat fiber-reinforced plastic en aluminium worden toegepast om de benodigde stevigheid te waarborgen. Bovendien heeft het instituut een nieuwe lastechniek ontwikkeld die voorkomt dat metaal op de laspunten stevigheid verliest. Alle nieuwe vondsten van het Frauenhofer worden op de LASER World of Photonics gepresenteerd, het evenement vindt later deze maand plaats.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.