Voor de fans van Porsche of Ferrari wordt het lastig om de persoon te ontmoeten die het automerk heeft opgericht. Hoe anders is dit bij relatief jonge autobedrijven. Fisker speelt handig in op de wens om de ‘man achter het merk’ te ontmoeten, waardoor de oprichter regelmatig met klanten een vorkje prikt.

Good Karma
De van oorsprong Deense auto-ontwerper Henrik Fisker startte in 2005 met Fisker Coachbuild – vlak nadat hij Aston Martin had verlaten – in een poging de kunst van het coachbuilden weer nieuw leven in te blazen. Bestaande auto’s qua in- en uiterlijk compleet ombouwen naar de wensen van een klant werd zijn doel, maar in 2007 kwam er een groter project bij: het oprichten van een automerk. Samen met zijn Duitse zakenpartner Bernhard Koehler werd Fisker Automotive opgericht, dat sindsdien rond de 2.000 Karma’s heeft verkocht.

500 klanten ‘ontmoet’
Ruwweg tweeduizend Fisker-klanten, waarvan hij er al een groot deel heeft gesproken. In een interview met Autoblog Green vertelde de voormalig CEO namelijk dat ze graag innovatieve manieren van marketing bedrijven, waaronder dinertjes met klanten en, wellicht nog belangrijker, potentiële klanten.

Henrik zegt hierover:

“I have had dinner or breakfast with at least 500 of them, all over the world. That’s a quarter, that’s quite a lot. It’s great because they appreciate it and it’s unique and it’s something they couldn’t do with any other car company and they become strong advocates for the brand and I get great feedback.”

Of dit louter Amerikaanse klanten waren? Allerminst. Ook in Nederland is Henrik aan tafel gegaan met Karma-rijders om over de elektro-auto te praten. Dit was bijvoorbeeld na een speech op een Formule E-team bijeenkomst in Den Bosch, waar Prins Maurits als voorzitter aftrad. Die avond hebben Henrik en zijn vrouw gegeten met een aantal Fisker-rijders in Hilversum, zo laat Fisker Nederland ons desgevraagd weten. En op de Good Karma Day, waar op de Floriade het laadrecord werd gebroken, was Bernard Koehler aanwezig om uiteindelijk met tientallen Fisker-rijders te dineren. Een manier om het Fisker-clientèle, dat uiteraard gezien worden als merkambassadeurs, te voorzien van info én om feedback te krijgen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.