Een Engels onderzoek concludeerde dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu en onze gezondheid. In hoeverre klopt dit? Wij kijken verder dan het aantal grammen CO2.

De driejarige studie in het zwaar industriĆ«le noordoosten van Engeland registreerde de rij- en laadgewoontes van 44 prive-, publieke- en vloot-EV’s. Om een beter inzicht te krijgen op het effect van elektrische auto’s op de stad werden er 71.600 ritjes met ruim 648.000 km en 19.900 laadmomenten genoteerd via registratiekastjes in de EV’s van de deelnemers en bij publieke laadstations.

Wat bleek: de gemiddelde elektrische auto is verantwoordelijk voor 85 gram CO2 per kilometer. De gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto in Nederland was 125 gram voor een benzineauto en 109 gram voor een diesel in 2012, en verschil van 24 tot 40 gram CO2 per kilometer. Deze cijfers tellen niet de uitstoot mee die wordt gegenereerd bij de productie en het transport van de fossiele brandstoffen, maar ook niet de uitstoot die hoort bij de productie en het transport van de EV accu’s.

Volgens een lang rapport van de Amerikaanse Environmental Protection Agency is dit laatste waar het bij EV’s knelt. De productie van nikkel en kobalt voor het gebruik in kathoden van lithium-ion accu’s heeft schadelijke gevolgen. Mensen die hieraan worden blootgesteld hebben een hoger risico op ademhalings- en longproblemen, terwijl de productie van dergelijke materialen het broeikaseffect versnellen.

Daarnaast is het belangrijk om ons af te vragen waar de stroom voor het laden van de accu’s vandaan komt. Nu zal de impact hiervan op het milieu in Nederland minder groot zijn dan in west en zuid Amerika, waar elektriciteit voor het grootste deel wordt opgewekt in kolencentrales. Groene stroom is een geliefde vorm van elektriciteit om de Nederlandse EV’s mee op te laden, maar toch is deze groene stroom niet altijd echt “groen”. Het grootste deel van de in Nederland geproduceerde groene stroom wordt opgewekt uit biomassa. Dit bestaat uit houtsnippers, waar prachtige bomen voor zijn gesneuveld, meegestookt in vervuilende kolencentrales.

Het is dus belangrijk om niet alleen naar de uitstoot van de rijdende auto te kijken, maar ook naar de verborgen uitstoot en schadelijke stoffen die vrijkomen bij de productie en recycling. Bekeken vanuit dit perspectief is er nog een lange weg te gaan naar 100 procent emissievrij vervoer, zonder nadelige gevolgen voor mens en milieu. Gelukkig staat de techniek niet stil en wordt er constant gezocht naar betere, milieuvriendelijkere oplossingen voor zowel elektrische als brandstof aangedreven voertuigen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

De productie en transport van een EV accu is een eenmalige actie, waar de productie van bezine danwel diesel een continue proces is om die auto rijdende te houden.

Verder wordt een motorblok ook niet zonder uitstoot gebouwd, die groeien niet ergens aan bomen, maar worden in een fabriek gemaakt.

De werkelijke CO2 uitstoot van een benzine danwel diesel ligt dus nog wel iets hoger dan die 120 gram.

Verder hebben EV’s naast CO2 nog grotere voordelen, namelijk het direct beter maken van de luchtkwaliteit in (stedelijke) omgevingen.

Waar je nu bergen met fijnstof hebt van ICE’s en de remschrijven (Ja!) komt dat allemaal te vervallen bij een EV. Dat is een gigantisch voordeel ten opzichte van een ICE.

Een EV is in alles aan te passen, productie van fossiele brandstoffen is maar alleen een weg met 1 richting.

Het is een doodlopende weg.

Ps: pas als een auto altijd ook geladen wordt waar dat kan (phev) dan zou ik het onder noemer van een EV, het wordt ook wat te veel op 1 bult geschoven.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.