De plaatsing van een oplaadpunt voor een elektrische auto op een terrein van een Vereniging van Eigenaren (VvE) blijkt vaak lastig. Een oorzaak hiervan is vaak dat zowel VvE’s als elektrische rijders niet goed op de hoogte zijn van hoe dit praktisch geregeld moet worden. Reden voor de gemeenten Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam, samen goed voor ongeveer 40.000 VvE’s, om de handen ineen te slaan.

Bewoners van een VvE hebben slechts zeggenschap over een onderdeel van het terrein, waardoor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte meestal niet wordt toegestaan. In de brochure wordt antwoord gegeven op veelgestelde vragen en het biedt een stappenplan waarmee een oplaadpunt op VvE terrein toch gerealiseerd kan worden. Bekende struikelblokken zijn bijvoorbeeld het afrekenen van de stroom, welk oplaadpunt het beste past bij de situatie, de hoogte van de kosten van installatie en wie deze betaald.

Zo wordt er bijvoorbeeld subsidie gegeven voor oplaadpunten die op eigen (bedrijfs)terrein of in parkeergarages worden aangelegd. Van de subsidie kan ook gebruik worden gemaakt bij de plaatsing van een oplaadpunt op VvE terrein. Oplaadpunten op VvE terrein zijn belangrijk in de groei van het aantal oplaadpunten voor particulieren en bedrijven. De gemeenten hopen dat VvE’s, elektrische rijders en bedrijven elkaar vinden om tot meer oplaadmogelijkheden op VvE terrein te komen.

De brochure Een oplaadpunt voor elektrische auto’s op het terrein van de Vereniging van Eigenaren, hoe werkt dat? is verkrijgbaar bij de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht en is HIER digitaal te downloaden.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.