De ene brand is de andere niet. Met nieuwe technologieën zoals de lithium-ion accu is het noodzakelijk om uit te zoeken hoe een brand in deze onbekende situaties het beste is te blussen.

Bijna alle nieuwe hybride en elektrische voertuigen die tegenwoordig op de markt verschijnen zijn uitgerust met een lithium-ion hoog voltage accu. Een accu die extra kracht biedt voor de elektrische aandrijving. Dat is natuurlijk fraai, maar deze lithium-ion accu’s brengen ook nieuwe zorgen met zich mee voor de wereld van de technische hulpverlening. Want welke maatregelen moeten er worden getroffen wanneer de betreffende hoog voltage accu in brand staat?

Het uitschakelen van dit soort gevallen is onlangs onder de loep genomen door de National Fire Protection Agency (NFPA). Op basis van de ondervonden resultaten, en door reeds ondernomen acties van voertuigfabrikanten, heeft Moditech deze extra informatie toegevoegd aan het Crash Recovery System.

In het onderzoek ‘Emergency Response to incidents involving electric vehicle battery hazards’ voerde de Fire Protection Research Foundation (een onderzoeksafdeling van de NFPA) verschillende tests uit met betrekking tot de lithium-ion hoog voltage accu’s. Deze accu’s werden geplaatst in trainingsvoertuigen. Soms toegankelijk voor de hulpverlener, soms ontoegankelijk.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

– Er is geen uitbarsting of explosie geobserveerd.
– Gevaarlijke ontluchting of vonken kunnen mogelijk ontstaan.
– Vonkende, knetterende geluiden zodra de accu is betrokken bij de brand.
– Geen elektrische gevaren wanneer de accu niet is geschonden.
– Water is een geschikt blusmiddel, maar grote hoeveelheden zijn nodig.
– Water is moeilijk toe te passen wanneer de accu van het betreffende voertuig niet goed toegankelijk is.
– Qua ademhalingsgevaren doen er zich geen extra problemen voor ten opzichte van een voertuig met een verbrandingsmotor.
– Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.

Op basis van de bevindingen van de hulpdiensten moeten hulpverleners altijd zijn uitgerust in ‘PPE’ (Personal Protection Equipment), een uitrusting die zoveel mogelijk persoonlijke bescherming biedt. Ook moet men voorbereid zijn op een langere brandtijd van de accu en daarom een grote hoeveelheid water tot de beschikking hebben om de accu daadwerkelijk uit te schakelen.

Koelopeningen

Sommige voertuigfabrikanten, die zich bewust zijn van het probleem van een ontoegankelijke lithium-ion accu, hebben de kwestie reeds aangepakt. De oplossing die zij bieden is een geïmplementeerde ‘koelopening’. Een voorbeeld hiervan is te zien bij de Renault Zoë, die hieronder is weergegeven.

De ‘koelopening’ bevindt zich onder de achterbank. Bij normaal functioneren van het voertuig is deze opening afgedekt door een plaat. Maar in het geval van brand, smelt deze plaat en wordt de hoog voltage accu makkelijker bereikbaar voor water. De locatie van de koelopeningen is voertuigafhankelijk. Om deze reden is het icoon hieronder toegevoegd aan de datasheets van het Crash Recovery System. Hulpverleners mogen alleen water gebruiken door deze openingen en geen andere objecten (zoals sproeiers).

Het volledige onderzoeksrapport van de Fire Protection Research Foundation is HIER te lezen.

renault-zoe-koelopeningen


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.