VW E-Up!
België, een land dat nog kleiner is dan Nederland en daardoor bij uitstek geschikt lijkt voor elektrische auto’s met hun beperkte bereik. Toch blijven de verkopen flink achter op Nederland.

Hoewel we nog heel even moeten wachten op cijfers over heel 2014, is het al duidelijk dat Nederland flink afstand neemt van België als het aankomt op verkopen van stekker-auto’s. Werden er in Nederland tot en met november 13.688 plug-inhybrides en elektrische auto’s verkocht, in België waren dat er in dezelfde periode slechts 1.822. Ter vergelijking, van de Nederlandse topper, de Outlander PHEV werden alleen al in november drie keer zoveel exemplaren verkocht als in België in heel het jaar tot aan november. Goed nieuws is er alleen voor Porsche, dat 13% marktaandeel heeft op de Belgische stekkermarkt, een record. De bestverkochte elektrische auto in België is de Tesla Model S, op de voet gevolgd door de BMW i3.

Net als in België geniet je bepaalde belastingvoordelen als je een elektrische auto aanschaft, maar zo sterk gestimuleerd als in Nederland worden ze niet. Ook zijn plug-inhybrides uitgesloten van belastingvoordeel. Vlak ook niet uit dat autorijden in België sowieso een stuk goedkoper is en ook dat tot minder stimulans leidt om elektrisch te gaan rijden.

Verder laat ook de infrastructuur te wensen over. Tesla heeft al wel twee Superchargers gerealiseerd in Gent en vlak onder Brussel, maar met name in de steden is er een gebrek aan laadpalen. Hopelijk kan het recente Evora-samenwerkingverband hier verandering in brengen. Dat het in België ook niet bij wet verboden lijkt om je benzine- of dieselstoker te parkeren op een oplaadpunt, helpt natuurlijk ook niet echt mee.

Wil België niet de aansluiting verliezen met Nederland en andere omringende landen, dan zal het vooral de regelgeving moeten aanpassen om automobilisten meer te stimuleren voor een elektrische auto te kiezen. Of overdrijven we in Nederland en kunnen we beter de markt gewoon zijn werk laten doen, met de tegenvallende Belgische verkopen als resultaat?


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

België heeft de fout gemaakt om tot 2012 de zonnepanelen veel te sterk te subsidiëren. We zitten daar met een schuldenberg van ettelijke miljarden opgezadeld. Daarom zijn we nu voorzichtiger met “cadeautjes uitdelen”.

Van oudsher lopen onze Zuiderburen vaak ver achter wat betreft milieumaatregelen, of dierenbescherming. En dat is helaas nog steeds zo. Vlaanderen is idd ideaal voor EV’s, maar het verminderen van hun forse luchtvervuiling boeit hen nauwelijks.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.