BMW i3 combo
In welke steden is de bezettingsgraad van laadpunten het hoogst? Nuon zocht het uit.

Hoe meer mogelijkheden er zijn om elektrische auto’s en plugin-hybrides op te laden, hoe beter. Maar de vraag luidt wel of de laadpunten ook echt worden gebruikt, of dat het wachten nog is op de populariteitstoename van elektrisch rijden. Het blijkt erg te verschillen van plaats tot plaats. Uit het onderzoek van Nuon is in ieder geval duidelijk geworden dat laadpunten in Amsterdam, Den Haag en Utrecht het meest worden gebruikt.

In Amsterdam is een laadpunt 11 uur per dag bezet, terwijl Groningen dit in Groningen slechts 5 uur per dag is. Uit het onderzoek blijkt verder dat vooral de Randstedelijke gemeenten hoog scoren. Daar rijden de massaal verkochte plugins rond en wordt dag in dag uit opgeladen.

Directeur E-mobility bij Nuon, Joris Hupperets, meldt hierover het volgende: “Uit onze jarenlange ervaring met laadpunten in gemeenten als Utrecht en Amsterdam, weten we dat het verschil in gebruik van laadpunten samenhangt met twee factoren: plaatsingsbeleid en dichtheid van elektrische auto’s. Veel elektrische rijders rijden nog in hybride auto’s. Als een laadpaal verder dan 150 meter van de voordeur van de elektrische rijder staat, of is weggestopt op een donkere, verlaten plek in de wijk, haalt dat het verbruik van een laadpunt flink omlaag. Een hybride rijder tankt dan liever op het werk, of rijdt tijdelijk op fossiele brandstof”.

In steden als Haarlem, Enschede en Zwolle blijkt de laadpaaldichtheid ronduit laag te zijn. Nuon verwacht dat in 2020 het aantal verkochte elektrische auto’s oploopt tot 40.000 per jaar, vijf keer zo veel als in 2017.

Ranglijst elektrisch rijden

Beeld: BMW i3 combo, door @redbee5 op Autojunk


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik mis in deze analyse het aantal laadpalen per vierkante kilometer per gemeente. Amsterdam heeft wellicht niet genoeg laadpalen en heeft als gevolg daarvan zo’n hoge bezettingsgraad?

@brechtje: terecht punt. Het aantal parkeerplaatsen is sowieso beperkt. Zeker in het centrum wordt iedere plaats die er is gewoon benut. Bezitters van stekkerauto’s hebben dan de mazzel om meer parkeerplaatsen te hebben.

Ik kan me voorstellen dat er ook meer gelegenheidsgebruikers zijn. Mensen met plugin-hybrides die niet geneigd zijn om overal en nergens op te laden doen dat nu wel, omdat de vrije parkeerplek een laadpunt is.

Verder zegt bezetting niet alles over hoeveel er daadwerkelijk wordt opgeladen. Menig auto staat urenlang op dezelfde plek, zonder dat er nog geladen wordt.

De dichtheid aan laadpalen in Amsterdam is zeker niet laag. Er zijn ook gewoon veel elektrische auto’s en plugins. Mensen die elektrisch gaan rijden geen paal in de buurt hebben staan, kunnen er een aanvragen via de gemeente.

In onze wijk in Den Haag wordt beweerd dat wij de meeste laadpalen per vierkante kilometer hebben. Daardoor is er wel ruimte: op dit moment zijn er bij mijn adres binnen de 250 meter van de 22 laadpalen er 12 vrij.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.