Sfeerbeelden van het veer
Vice versa, heen en weer. En dat volledig elektrisch.

Er wordt gevaren tussen Helsingør (Denemarken) en Helsingborg (Zweden) over een bescheiden afstand van vier kilometer. Dat gebeurt wel met vrij omvangrijke schepen. Per jaar worden er 7,4 miljoen passagiers en 1,9 miljoen voertuigen overgezet. Dat gaat volledig elektrisch gebeuren. ABB is verantwoordelijk voor het ombouwen van twee veerboten van de HH Ferries Group.

De schepen luisteren naar de namen Tycho Brahe en Aurora en krijgen een batterijcapaciteit van in totaal 8.320 kWh, ofwel het equivalent van zo’n 10.700 autoaccu’s. Als het over het opladen gaat wordt het pas echt interessant, dat is namelijk de taak van robots. De pre-docking procedures worden uitgevoerd met een 3d-laserscan en draadloze communicatie tussen schip en wal. Tijdens de laatste 400 mm (!) van het afmeerproces zorgt de robot ervoor dat de walkabel aangesloten wordt. De kabel zit logischerwijs op een haspel. De robot heeft een eigen gebouw met een roldeur, die zorgt voor bescherming tegen weersinvloeden.

Meer elektrisch varen? Elders in Scandinavië gaat een autnoom én elektrisch containerschip varen. De elektrische pont bestaat al, zij het op kleiner formaat.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.