Het verhaal achter de Armstrong Phaeton hybride uit 1896
Hybride- en elektrische auto’s worden gezien als de toekomst. Echter hielden ze zich pakweg 100 jaar geleden ook al bezig met auto’s die een soortgelijke aandrijving kenden.

De Armstrong Phaeton is hier een mooi voorbeeld van. Dit model stamt uit 1896 en wordt gezien als één van de eerste hybride auto’s, al zijn daar de meningen over verdeeld. De bijzondere vierwieler werd aangedreven door een 6.5 liter grote tweecilinder. Daarnaast zorgde een dynamo, gekoppeld aan een batterij, voor extra kracht. Wanneer de auto remde, werd deze energie opgeslagen in de batterij. Techniek die we anno 2016 nog steeds terugzien bij auto’s. De opgeslagen energie werd onder andere gebruikt om de auto te starten.

De Armstrong beschikte over drie versnellingen, gekoppeld aan een semi-automatische bak. Tevens was de hybride ook in staat om achteruit te rijden. Bijzonder is dat de auto nog steeds rijdt. In de tussenliggende jaren verwisselde de Armstrong diverse keren van eigenaar. Het model is recent gerestaureerd waardoor de hybride in absolute nieuwstaat verkeert. De motor was oorspronkelijk te krachtig voor de aandrijflijn, waardoor het Amerikaanse Holman Engineering de auto heeft aangepakt. Hierdoor moet de Armstrong nu probleemloos kunnen rijden. Deze uiterst bijzondere auto zal binnenkort geveild worden tijdens het Amelia Island Concours d’Elegance. Deze veiling zal plaatsvinden op 10 maart en de geschatte opbrengst schommelt tussen de 160.000 en de 250.000 euro.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zou Evert Louwman dit gelezen hebben? Hij kocht deze. Was te zien in Chasing Classic Cars

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.