Green Planet in Pesse
Het Rijk heeft subsidie verleend in het kader van de Demonstratieregeling Kilamaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI). Dat betekent dat de bouw van de nodige nieuwe waterstoftankstations in het verschiet ligt. Ook op andere manieren wordt gezocht naar verduurzaming van het vervoer.

Binnen de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI) wordt een totaalbedrag van € 16.753.000 verleend aan verschillende partijen. Dat moet leiden tot algehele verduurzaming van het transport, waarbij er een stevige voorkeur voor waterstof aan de dag wordt gelegd. De brandstof die nu nog een marginale rol speelt, maar mogelijk fors aan belang gaat winnen. Net als met elektrisch rijden is het een kip-eiverhaal. Moeten er eerst waterstofauto’s worden verkocht en komt het daarna vanzelf goed met de infrastructuur, of moet juist de infrastructuur eerst vrij behoorlijk zijn voordat er over wordt gegaan op de aanschaf van een auto met waterstof als brandstof?

Nu kan er slechts waterstof worden getankt in Rhoon (ten zuiden van Rotterdam), Eindhoven en Arnhem. Dat houdt niet over. Gelukkig worden hier acht nieuwe locaties aan toegevoegd. De reeds bestaande locatie van HyGear in Arnhem wordt uitgebreid met een installatie waar hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd. In Pesse wordt waterstof aan het assortiment toegevoegd bij Green Planet, het milieuvriendelijke tankstation langs de A28. Joulz komt met waterstofpompen in Den Haag en Oude Tonge (Zeeland), bovendien wil het dochterbedrijf van netbeheerder Stedin op laatstgenoemde locatie ook waterstof distribueren zodat deze brandstof kan worden geleverd aan verschillende kleinere tankstations. Ook Shell gaat waterstof aanbieden en wel bij het bestaande tankstation in Oude Meer, onder de rook van Schiphol, en aan de Europaboulevard in Amsterdam. Pitpoint komt met waterstoftankstations in Breda, Rotterdam en Utrecht.

Eerder heeft de overheid zestien waterstoftankstations beloofd in 2018. Dat blijkt niet gehaald te worden.

Verder is er ook de nodige aandacht voor verduurzaming van het transport. Jumbo en Albert Heijn zoeken naar manieren van transport die minder milieubelastend zijn, de beide bedrijven gaan rijden met de nieuwe volledig elektrische DAF-trekker. Verder kiest Albert Heijn ook voor vrachtwagens met een plugin-hybride aandrijflijn. IKEA maakt werk van elektrisch rijden en zet twintig volledig elektrische vrachtwagens in, bij vijf verschillende vestigingen, voor meubelbezorging aan huis. Verder komt er een volledig elektrische betonmixer en wordt er ook subsidie verleend aan een aantal plannen om het opladen van bedrijfsvoertuigen slimmer aan te pakken. Een grootschalige verandering naar elektrische voertuigen maakt het onontkoombaar om ook na te denken over het opladen en het inzetten van diverse snelladers.

Met dank aan Erik voor het tippen

Beeld: Green Planet in Pesse (Facebook)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.