Na het faillissement van Saab onder leiding van het Nederlandse Spyker was het lange tijd onduidelijk wat er met de restanten zou gebeuren. Inmiddels is bekend dat de Zweedse overheid de macht heeft over Saab Parts AB, het onderdelengedeelte dat nog wel prima draait, en de rest richting een consortium met de naam National Electric Vehicle Sweden (NEVS) mag. Hoeveel ze betaald hebben is onduidelijk, maar de ambities blijken wel uit de naam: ze willen elektrische auto’s maken.

En dat kan problematisch worden. Tenminste, wel als ze auto’s onder de merknaam ‘Saab’ op de markt willen brengen. De rechten voor het iconische griffin-logo en de merknaam zijn namelijk in handen van Saab AB (een defensieconcern), Saab Auto en truckfabrikant Scania AB. Ooit vormden ze een geheel, nu deze bedrijven onderling bijzonder weinig meer met elkaar te maken hebben is het de vraag of ze de naam willen afstaan aan een onbekend, voornamelijk Chinees consortium dat vrijwel géén ervaring heeft met het bouwen van auto’s.

Scania-woordvoerder Erik Ljungberg heeft in de Detroit News al aangegeven dat de discussie omtrent de merknaam Saab nog niet voorbij is. Hij noemt het een complexe situatie en er zijn nog veel onbeantwoorde vragen. Scania kan alleen toestemming geven als NEVS iets op de markt wil brengen waar zij volledig achter kunnen staan. Ook Erik Magni van het vliegtuig- en defensieconcern is terughoudend en maakt zich zorgen over naamsverwarring als het investeringsvehikel achter NEVS met de naam en het bekende logo aan de haal gaat.

Mochten ze de resterende partijen weten te overtuigen, en onder de naam Saab gaan fabriceren in Zweden, dan dient het volgende probleem zich aan. In de eerste verklaring van NEVS werd gerept over de oude Saab 9-3, op basis van die techniek wil men een 100% elektrische auto maken. Een vooruitstrevend initiatief, maar het blijkt dat NEVS geen aanspraak kan maken op die techniek. In 2009 heeft Saab, destijds nog niet onder leiding van Victor Muller, de intellectuele eigendommen en de designs van twee modellen aan het Chinese BAIC verkocht, waaronder de oude 9-3. En BAIC staat op het punt een model te lanceren dat gebaseerd is op de 9-3: de C70G sedan. Ook BAIC’s C71 is gebaseerd op een iets oudere Saab, de 9-5.

Een topman van BAIC heeft zich laten ontvallen dat het onmogelijk is voor National Electric Vehicle Sweden om iets op de markt te brengen dat gebaseerd is op technologie waarvan zij de eigendomsrechten hebben. Ergo: geen bestaand platform, geen merknaam, eigenlijk heeft ‘het nieuwe Saab’ weinig bestaansrecht. Momenteel zijn de onderhandelingen over de merknaam nog gaande, dus de hoop is nog niet opgegeven. En NEVS heeft eerder al bekend gemaakt dat er een tweede elektrisch model moet komen, mogelijk gebaseerd op een Japans model. Maar ook hier is nog weinig over bekend.

Het ziet er naar uit dat de slagingskans van Saab 4.0 (Na GM, Spyker en nu NEVS) met de dag kleiner wordt.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het lijkt mij dat ook grote bedrijven domme dingen kunnen doen, maar zo naief als jullie het hier schetsen is wat sterk.
Er zullen wel degelijk perspectieven zijn, alleen heeft het nu voor het consortium geen nut die naar buiten te brengen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.