Een bestuurder die energiebewust rijdt kan het brandstofverbruik – en daarmee de CO2-uitstoot – drastisch verlagen. De Volvo Group deed onderzoek met een systeem waarbij technologie de bestuurder helpt om nog meer milieuverantwoord te rijden.

Volvo zet zich sterk in om het brandstofverbruik van hun motoren (en trucks!) terug te dringen. Omdat dieseltechnologie een oude, doorontwikkelde technologie is, zijn de verbeteringen van de fabrikant zelf percentueel maar klein. Het is nu aan de bestuurders om een verschil te maken door middel van hun rijgedrag.

Cursussen voor milieubewust rijden zijn succesvol. Hier leren bestuurders om een voertuig zuiniger te laten rijden, met besparingen tot wel 10 procent. Echter, na verloop van tijd vallen de chauffeurs terug in hun oude, minder zuinige rijstijl.

De afgelopen drie jaar heeft Volvo (samen met een lange lijst van verschillende bedrijven) meegedaan aan eCoMove, een onderzoeksproject van de Europese Unie. Eén van de onderdelen van eCoMove waar Volvo onderzoek naar heeft gedaan was een methode om bestuurders te helpen consistent zo zuinig mogelijk te rijden.

Hierbij hoort een scherm in het dashboard dat informatie geeft over het juiste rijgedrag, zoals niet te snel accelereren en het maximaal benutten van remmen op de motor. Guillaume Vernet, Project Manager bij Intelligent Transport Systems van de Volvo Group in Lyon, Frankrijk:

Het controlesysteem in de vrachtwagen geeft een waarschuwing als de bestuurder te snel accelereert, als zijn voet te snel van het gaspedaal naar de rem beweegt of als het voertuig in een te lage versnelling rijdt. Deze informatie wordt weergegeven op het scherm als een herinnering waar milieuverantwoord rijden voor staat.

De volgende stap is het gebruik van kaarten en GPS om de bestuurder te voorzien van naderende “obstakels” zoals een rotonde of een snelheidsbeperking van 90 naar 70 km/u. Op het scherm wordt weergegeven wanneer het gaspedaal losgelaten moet worden en het voertuig op de motor afremt.

Ten derde werd er in het onderzoeksproject gebruik gemaakt van draadloze communicatie met verkeerslichten, die doorgeven wanneer ze op rood of groen springen. Hierdoor weet de bestuurder welke snelheid hij aan moet houden om stoppen bij de verkeerslichten te voorkomen. Immers, de meeste brandstof wordt verbruikt bij het accelereren vanuit stilstand.

Volvo zette professionele chauffeurs in voor het testen van de nieuwe tool, zowel in een simulator als op de weg. De reacties waren positief. Volgens Vernet is het moeilijk om aan te geven hoeveel brandstof er exact wordt bespaard met deze technologie, maar bij regelmatige veranderingen in snelheid zou het verbruik 10 tot 15 procent lager zijn. Voor vervoerders betekent dit een grote financiële besparing en een stap richting een schoner milieu.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.