Het laden van een accu kost stroom, dat weten we allemaal. Maar wat gebeurd er met het elektriciteitsnet als er opeens een heleboel EV’s aan de laadpaal worden gehangen?

Als we kijken naar de grafieken die e-laad heeft samengesteld, zien we dat het laden van elektrische auto’s samenvalt met het piekverbruik van een gemiddeld huishouden. Niet alleen het totale verbruik is aanzienlijk hoger dan normaal, netbeheerders moeten ook rekening gaan houden met een enorme piekbelasting.

belastingprofiel-december-2012

belastingprofiel-juni-2012

Zeker nu de elektriciteitswinning zo groen mogelijk moet en de vraag naar elektrische voertuigen stijgt, zullen de netbeheerders hun best moeten doen om aan het toenemende energieverbruik te voldoen. Fabrikanten en consumenten kunnen bijdragen aan een minder hoge belasting van het elektriciteitsnet door hun auto’s hierop aan te passen. Zo laadt een Nissan LEAF voor langere tijd, maar met een minder hoge belasting, terwijl een Mercedes E-Cell meer energie vraagt in een kortere tijd.

De voorbeelden die hier zijn genoemd betreffen slechts een enkel huishouden met één EV. Daarom gaat het Britse project “My Electric Avenue” onderzoeken wat het effect is op het locale elektriciteitsnet als er een cluster van minimaal 10 buren hun EV rijden en laden gedurende 18 maanden. Het project, onder leiding van EA Technlogy, wordt gesteund door Drayson Racing Technologies en andere locale ondernemingen. Paul Drayson, eigenaar van Drayson Racing Technologies:

Electric vehicles have a key role to play in helping to reduce the UK’s carbon emissions, so it is essential to carry out research to ensure that the local electricity network can cope with increased numbers of EVs. Drayson Racing is pleased to be leading the way in bringing together a cluster of local businesses to test the impact of EV charging in a workplace environment.

Het project is nog maar net (3 juni 2013) gelanceerd, maar de interesse is groot. Meer dan 700 mensen hebben zich geregistreerd, 185 hebben zich opgegeven als ‘recruiter’ in hun wijk, en de eerste cluster staat op het punt van inschrijven.

Door gebruik te maken van echte EV rijders, die allemaal een Nissan LEAF huren, kan er een technologie worden ontwikkeld om het laden te controleren. Het resultaat hiervan zal een verminderde druk zijn op de lokale elektriciteitsnetwerken, waardoor klanten en netbeheerders zich geld en problemen kunnen besparen.

Voor zover bekend wordt er geen rekening gehouden met een verschil in verbruik door verschillende laadmodi en/of EV modellen. Daarnaast wordt er in de echte wereld niet alleen thuis opgeladen, maar ook vaak bij een publiek oplaadpunt. Hiervoor bestaat doorgaans een aparte aansluiting. Publieke laadpunten hebben hierdoor geen effect op de aansluiting van huishoudens, maar het lijkt voor de hand liggend dat de piekbelasting voor het elektriciteitsnet blijft bestaan. De stroom komt alleen uit een ander stopcontact. Desondanks zien wij de resultaten van het onderzoek graag tegemoet.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

We moeten daarom ook naar meerdere tariefstellingen toe.

Stroom moet tussen 16:00 en 20:00 bijv gewoon een stuk duurder zijn en dan tussen 23:00 en 07:00 NOG goedkoper. Dan moedig je juist mensen aan hun auto in de nacht te laden en daarmee haal je piekbelastingen weg.

In de VS kan je soms op een hete zomerdag wel 50 cent per kWh aftikken en in de nacht nog maar 6 cent.

@widodh: Volkomen mee eens.
Wanneer de tarieven over de hele dag gelijk zijn, wil ik mijn EV natuurlijk gewoon zo snel mogelijk vol. Ik dit verschil aanzienlijk, dan wordt het het overwegen waard om te wachten met laden.

@melkkoe: Zo is nu dag en nachtstroom in Nederland een grote grap, wel 1.5 cent verschil en overdag nog een stuk duurder ook.

In de nacht moet een kWh gewoon naar 15 cent en overdag naar 25 cent. Dan gaan mensen écht wel in de nacht hun EV opladen.

De slimme meters kunnen overigens 6 tariefstellingen aan, dus dat moet geen probleem zijn.

@widodh: Mijn slimme meter kan maar 4 kanalen aan.

maar los daarvan: Het verschil tussen dag/nacht en continu tarief is de laatste jaren zo ver gekrompen dat t niet meer echt interessant is. ( Let wel: vergeet niet dat t weekend = volledig nacht-tarief. )

Prijsdifferentiatie vergroten zie ik alleen niet zo zitten. Zie de telecom markt: Zo ondoorzichtig als de pest. Welke variant is nu echt het beste (goedkoopste) voor de consument? Het internet staat vol met websites met flinke databases om alle varianten te berekenen, maar ’t hangt en valt altijd nog op het ‘daadwerkelijk gerealiseerde verbruik’, dat altijd afwijkt van wat je van te voren had verwacht.

@sjamp: We krijgen dan dus alleen wel een gigantisch piekverbruik, want iedereen prikt de EV gewoon in als hij thuis komt rond 18:00

Als er geen prijsprikkel is om later in de nacht te laden gebeurd het ook niet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.