In maart nam Henrik Fisker, oprichter en voormalig CEO van Fisker Automotive, ontslag bij het bedrijf omdat het spaak liep tussen hem en de andere directieleden. Toch blijkt hij zijn creatie niet compleet de rug te hebben toegekeerd.

Sinds zijn vertrek zou Henrik Fisker contact hebben gehad met investeerders over een potentiële nieuwe rol bij het bedrijf zodra er een nieuwe eigenaar wordt gevonden. Nu heeft hij zich aangesloten bij de Pacific Century Group geleid door Hong Kong miljardair en Fisker investeerder Richard Li. Het plan is om de schuld van 171 miljoen dollar af te kopen, zodat de autofabrikant geen faillissement hoeft aan te vragen. Het bod zou tussen de 25 en 30 miljoen dollar bedragen.

Het Henrik Fisker-Richard Li team is één van ten minste drie partijen die Fisker willen redden. VL Automotive met ex-GM CEO Bob Lutz aan het roer, deed eerder al een bod van 20 miljoen dollar. Ook heeft het Chinese Wanxiang interesse getoond in de verkoop. Wie het bedrijf ook zal overnemen, er zal slechts een fractie worden betaald van wat het bedrijf anderhalf jaar geleden waard was.

Het bedrag van 171 miljoen dollar werd in 2009 aan Fisker geleend door een staatsprogramma ter promotie van geavanceerde voertuigen. Deze lening is een nagel aan de doodskist van het bedrijf, die zelfs een aantal faillissementsadvocaten heeft aangenomen om er vanaf te komen. Doordat de productie al enige tijd stil ligt (en hierdoor een groot aantal werknemers ontslagen moesten worden), komt er weinig geld binnen. De fabrikant onderzoekt nu de juridische consequenties van het verkopen van de lening.

Zodra Fisker bevrijdt is van hun federale lening, wordt het bedrijf aantrekkelijker voor potentiële kopers. Investeerders die financiële steun bieden zouden hun geld terug kunnen verdienen, in tegenstelling tot een faillissement waarbij er niets overblijft. Desondanks zal Fisker een flinke uitdaging hebben aan het terugwinnen van het vertrouwen van klanten na deze reeks van financiële, maar ook kwalitatieve tegenslagen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zou toch doodzonde zijn als dit merk ter ziele gaat….

@bijtelling: ik zou het vooral zonde vinden als de EV-investering verloren zou gaan.

Als het v8 of v6 bakken worden heb ik er iets minder problemen mee.
Al krijg je dan wel, dat er weer zo’n spook verhaal over EV-ontwikkeling blijft bestaan.

Terwijl ze gewoon een beter bedrijfsplan en meer ontwikkeling hadden moeten doen.

Ik hoop alvast dat de Fisker Atlantic nog wordt uitgebracht. De Karma is geen spek voor mijn bek, maar misschien lukt de Atlantic nog nét.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.