Het nieuws dat Henrik Fisker, de 49-jarige topdesigner uit Denemarken, zijn bedrijf Fisker Automotive heeft verlaten sloeg in als een bom. In een interview geeft hij aan geen andere keuze te zien, en ook dat hij direct na zijn vertrek een Fisker Karma heeft gekocht.

Het in 2007 opgerichte Fisker Automotive werd vanaf het begin bestuurd door Henrik Fisker zelf. In februari 2012 kwam hier echter een einde aan toen hij het CEO-stokje overdroeg aan voormalige Chrysler-baas Tom LaSorda. Die stond overigens maar voor korte duur aan het hoofd van het bedrijf, want hij werd al na vijf maanden opgevolgd door Tony Posawatz. De voormalige Vehicle Line Director van de Chevrolet Volt, de plug-in EV van General Motors, waar Posawatz sinds 1980 werkzaam was.

Henrik vertelde gisteren voor het eerst meer over zijn vertrek:

“Dit was waarschijnlijk de moeilijkste beslissing van mijn carrière, maar wel een beslissing die nodig was. Ik had enorme meningsverschillen met het huidige management. Het zou verkeerd zijn om te blijven.”

Henrik Fisker ontkent dat zijn keuze om te vertrekken is gemaakt omdat Fisker Automotive op het punt staat aan een grote Chinese speler – waarschijnlijk Geely – verkocht te worden.

“Het had niet specifiek met een eventuele verkoop van het bedrijf te maken. Het ging om de bedrijfsstrategie.

Henrik Fisker

In het interview met The Detroit News gaf Henrik Fisker aan niet in te willen gaan op het vooruitzicht dat ze verkocht worden aan een Chinese firma. Ook zegt hij dat het nog te vroeg is om te zeggen wat zijn volgende stap wordt: blaast hij bijvoorbeeld Fisker Coachbuild nieuw leven in of staat hij straks op de loonlijst van een andere autofabrikant? Wellicht dat aartsrivaal Tesla een versterking van het designteam kan gebruiken.

Bij het verlaten van Fisker Automotive was Henrik overigens genoodzaakt zijn Karma ‘van de zaak’ in te leveren. Niet dat hij lang zonder zat, want niet lang na zijn exit liep hij bij Fisker Santa Monica de showroom in om de volle prijs ($102.000) voor een blauwe Karma te betalen. Wellicht het vreemdste dealerbezoek ooit, maar het toont aan dat hij in Fisker blijft geloven.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hendrik Fisker en Tesla hebben een “history” samen die nog terug gaat naar de beginfase van het design van Model S. Not gonna happen!

@advandermeer: Is het ontwerp dat Henrik Fisker ooit voor Tesla heeft gemaakt eigenlijk wel eens getoond danwel uitgelekt? Ben best benieuwd hoe de Model S dan geworden zou zijn.

Ik geloof niet dat dat ooit uitgelekt is. Franz van Holzhausen is uiteindelijk verantwoordelijk voor het design. Als ik de Karma zie, dan gok ik dat Fisker een spannender design voor ogen had dan Elon Musk.

Zonde dat ie weg is, wel gaaf dat hij nu ook 0% bijtelling is!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.