Henny Kilowatt
Renault is de laatste jaren druk met elektrische auto’s als de Zoe, Twizy, Kangoo ZE en de Fluance ZE, maar al in 1959 reed de eerste geëlektrificeerde Renault uit de fabriek. Alleen niet uit de fabriek van Renault zelf…

Henney Motor Company, een carrosseriebouwer van onder andere limousines, ambulances en lijkwagens, werkte samen met onder andere Emerson Radio aan de Henney Kilowatt, die in 1959 op de markt kwam. Deze volledig elektrische auto was gebaseerd op de Renault Dauphine, die overigens ook in de Verenigde Staten werd verkocht. Henney ontwikkelde en produceerde zelf het chassis, maar de meeste exterieur- en interieurdelen waren afkomstig van Renault.

Van 36 naar 72 volt
Onder de kap van de eerste modellen gingen twee 12-voltaccu’s schuil die in serie waren geschakeld. Dit 36-voltsysteem wist niet erg te overtuigen, de topsnelheid van deze eerste Henney Kilowatt’s bedroeg slechts 64 km/u en na precies een uur waren ook de accu’s helemaal leeg. Voor het 1960-model werden daarom vier 12-voltaccu’s in serie geschakeld, goed voor een top van 97 km/u en een bereik van net geen 100 kilometer.

Hoewel een stuk praktischer en bruikbaarder, bleek deze nieuwe aandrijflijn te duur om de beoogde verkoopprijs van 3600 dollar haalbaar te maken. Naar schatting zijn slechts 47 van de 100 bij Renault bestelde Dauphine’s volledig afgebouwd en verkocht, vooral aan elektriciteitsbedrijven. Hoewel Henney ook in 1961 nog bestellingen aannam, lijkt het niet waarschijnlijk dat er in dat jaar nog Kilowatt’s zijn geleverd. Momenteel zou er nog een handvol van deze bijzondere elektrische auto’s rondrijden, waaronder het prototype en het eerste exemplaar. Erg succesvol was deze verre voorvader van de Renault Zoe dus niet.

Henney Kilowat


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.