Porsche Mission E
Dat moment komt sneller dan je denkt. Is Tesla dan toch de Angstgegner?

Prestatiedrang en elektrische aandrijflijnen sluiten elkaar niet uit. Eigenlijk is dat geen nieuws, zeker niet op deze sie. Tesla heeft dat met de Model S P100 D overtuigend bewezen, in de Ludicrous mode is die auto angstaanjagend snel. Langzaamaan beginnen ook de conservatievelingen bij Porsche tot inkeer te komen. Want Porsche is toch het merk dat al oneindig lang de 911 verder laat evolueren. De basisvorm blijft hetzelfde en er is nog altijd een zescilinder boxermotor achter de achteras te vinden. Ondertussen wordt de auto weliswaar steeds beter, maar een Hybrid-uitvoering bleek een stap te ver.

Toch is de toekomst ook voor Porsche elektrisch. CEO Oliver Blume heeft gezegd dat in 2023 de helft van de Porsches elektrisch moet zijn. De eerste is de Mission E, die in 2019 op de markt komt. Check ons interview met de Nederlandse interieur-designer op autojunk.nl, mocht je die nog niet gezien hebben. Eén of twee jaar later volgt er een volledig elektrische SUV-coupé. Tegen 2022 doet de vervanger van de huidige Macan zijn intrede, die auto wil Blume uitsluitend nog in een volledig elektrische uitvoering aanbieden. Ambitieus.

Voor de Misson E en de nieuwe SUV wordt er de aankomende jaren in de fabriek in Zuffenhausen een productiecapaciteit van 60.000 auto’s per jaar vrijgemaakt. Elektrisch rijden is voor Porsche dus een serieuze zaak. Nu is het afwachten met wat voor elektrische aandrijflijnen het merk komt; op wat voor vermogen we kunnen rekenen, wat voor accupakketten en met hoeveel kW is snelladen mogelijk? Komt Porsche met vernieuwende, indrukwekkende en sportieve elektrische auto’s die geheel aan de merkwaarden voldoen?

Meer informatie over de Mission E, de auto waarmee Zuffenhausen het overduidelijk opneemt tegen de Model S, vind je HIER. Deze auto heeft in de concept-versie alvast veelbelovende specificaties. (via: manager-magazine.de)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zozo, je zal maar een Porsche hebben, kan hij zo maar eens elektrisch worden!

@tenaci: een van de allereerste Porsches was al volledig electrisch

Ik vind het uiteraard in het belang van het milieu en de natuur goed dat er zoveel ontwikkelingen zijn op het gebied van elektrische wagens.. maar laten we alsjeblieft afspreken dat er voor de liefhebbers ook echte (sport)wagens met dikke motoren blijven.. ook over 20 jaar.. alsjeblieft..

7 jaar na de Tesla Model S. Dat vind ik eigenlijk bijzonder laat. Tuurlijk: de ontwikkeling kost tijd, maar Tesla heeft 7 jaar voorsprong. Grote kans dat de nieuwe Model S dan ook al staat te shinen in de showrooms.

Op zich een goede zaak hoe Porsche dit wil doen: de hardlopers (Panamera, Cayenne en Macan) voornamelijk elektrisch, zodat de 718 en 911 nog een verbrandingsmotor kunnen behouden.

@willeme: denk dat musk zwetend in z’n nest ligt wetende dat Porsche eraan komt

verders heb je gelijk; de Marketeers afkomstig van apple blijken beter dan de ubermarketeers van de Duitse fabrikanten

@willeme: nee hoor, dat vind ik helemaal niet bijzonder laat. Porsche staat voor emotie en het geluid van een 6 cilinder boxermotor past dan een stuk beter bij deze auto’s dan een geluidloze elektromotor. Uiteraard zal ook Porsche er uiteindelijk niet aan kunnen ontkomen om elektrische auto’s op de markt te brengen, want die kant gaat het nou 1x op. Maar dat ze dat moment 7 jaar hebben uitgesteld vind ik wel logisch.

@autoriteit: Juist omdat Porsche een merk met ‘emotie’ is had ik dat ze veel eerder met elektrische auto’s zouden komen. Geluid is ook weer niet zo heilig. Het is één onderdeel. Je hebt ook nog sturen, remmen, wegligging, prestaties, design, interieur etc waar je ‘emotie’ kunt uiten. Juíst Porsche heeft al die andere disciplines perfect voor elkaar. Daardoor had ik van Porsche verwacht dat ze veel sneller met een Tesla concurrent zouden komen. Ze hebben de technologische knowhow. Ze kunnen uitstekend auto’s ontwerpen. Ze hebben echt even zitten slapen. Want een Porsche blijft een Porsche. Een Tesla is nu cool.

@willeme: ik had het niet beter kunnen verwoorden. En met de 918 hadden ze al een goede eerste stap.

@willeme: ik denk dat iemand die voor een Tesla kiest dat doet om andere redenen dan iemand die voor een Porsche kiest. Een Tesla kies je als je een snelle en luxe auto wilt, maar toch relatief goedkoop wilt rijden. Een Porsche kies je als je een snelle en luxe auto wilt met de beste rijbeleving, maar minder geeft om de kosten. Je krijgt dan het genot van een 6 cilinder of 8 cilinder erbij en dat maakt wel degelijk een groot deel uit van de totale rijbeleving. Ik wil niet beweren dat je niet kunt genieten van een elektrische auto, maar het is een andere ervaring. Het zijn 2 totaal verschillende concepten.

@willeme @dutchdriftking: even als reactie op de opmerking over de Porsche 918 Spyder, dat vind ik een goed concept. Dus een verbrandingsmotor met als aanvulling een elektromotor. Dan combineer je de voordelen van beide motoren, zonder dat de emotie verloren gaat.

Die Mission E blijf ik er geweldig uit blijven zien. Ik wil er een.

We gaan het zien. Ik ben in ieder geval niet per sé tegen elektrificatie bij Porsche. De Cayenne heeft het merk al eens gered en ervoor gezorgd dat we tot op de dag van vandaag kunnen genieten van de 911 en Cayman/Boxster. Elektrische Porsches kunnen de nieuwe Cayenne worden. Niet het eerste waar je aan denkt bij Porsche, maar wel noodzakelijk.

Gaan ze dan op 911 volt werken?

Ik zet mijn geld in op een Carrera Turbo Diesel S

Hoewel ik het liefste zie dat er een molecuul wordt ontwikkeld die het CO2/NOx-bestandsdeel in 1 keer uit de lucht kan filteren en er nog een nieuwe planeet dichtbij vol olie wordt gevonden, besef ik mij dat we vroeg of laat allemaal aan de stekker moeten geloven. Ik kan alleen gewoon niet wennen aan dat gezoem. Mehh!

@autoblogger met hoeveel kw snelladen mogelijk is? Bedoel je niet kw/h?

OT: erg intressant hoe snel dit allemaal gaat, dit zal een 911 r nog niet vervangen maar voor de sensatie zal het niet liggen aan de vermogens denk ik. Alleen het gewicht.. een 911 van 1700kg bijvoorbeeld lijkt mij niet de bochtenridder zoals hij nu is. Over het geluid gaan we maar niet zeuren, dat is gewoon bagger maar daar hebben alle elek. auto’s last van.

@allesmetturbo: kW is een eenheid voor energie per seconde. kWh is de hoeveelheid energie die je verbruikt (of opwekt) met 1 kW gedurende een uur. Laden doe je dus met X kW. Je accu heeft een capaciteit van Y kWh.

@r3fl3x: thnx voor de uitleg

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.