Sono Sion
In de komende jaren krijgen meer en meer auto’s de beschikking over zonnepanelen. Want ook bij auto’s kan zonne-energie zinvol worden ingezet. Het zou zonde zijn om deze energievorm niet te gebruiken, maar gaat dit ook echt populair worden?

Het is een bekend mechanisme, techniek uit de racerij komt naar auto’s voor de openbare weg. De World Solar Challenge is een dergelijk voorbeeld. Een proeftuin voor nieuwe technieken, waaraan doorwrochte ontwikkeling door zeer capabele werktuigbouwkundigen ten grondslag ligt. De essentie van een goede racer is dat die efficiënt, licht en aerodynamisch is, zoals de welbekende Nuna-zonnwagen. Gericht op resultaat. Hoewel er sinds 2013 een Cruiser-klasse is, auto’s in deze klasse moeten wegwaardig zijn en plaats bieden aan meerdere passagiers. De Stella Vie is een cruiser.

Zonne-energie komen we steeds vaker tegen bij personenwagens. Waar eerder een auto werd voorzien van een enkel paneeltje met een zeer lage opbrengst, uitsluitend geschikt om boordaccessoires (radio, navigatiesysteem, et cetera) te laten werken, wordt het inmiddels met wat meer overtuiging aangepakt.

De Lightyear One is zeer aerodynamisch, rijkelijk voorzien van zonnepanelen. Een luxe auto en potentiële tegenstrever van de Tesla Model S. De Sono Sion opereert aan het andere uiteinde van de markt. De ev is slechts leverbaar in het zwart en haast in alle carrosseriedelen lijken zonnepanelen te zijn verwerkt. De auto is functioneel, praktisch en moet worden aangeboden voor een prijs van ongeveer € 25.000. Als er wordt gekozen voor het huren van het accupakket is de auto goedkoper. Delen wordt gestimuleerd, het merk is van plan om met een eigen diensten te komen voor auto- en ritdelen.

Dit gaat echter om twee nieuwkomers die er een zeer eigen filosofie op nahouden. Het is afwachten of alle ambities worden bewaarheid en wanneer dat staat te gebeuren. Een teken des tijds is dat ook grote autobouwers de lokroep van zonne-energie niet langer weerstaan. Na een proefproject van Hyundai en Kia is er nu de Hyundai Sonata Hybrid. Deze sedan heeft zonnepanelen in het dak die worden gebruikt om het accupaket bij te laden. Toyota heeft bij wijze van test motorkap, dak, achterruit en achterspoiler van een Prius voorzien van zonnepanelen. Maar sinds jaar en dag is ook de Toyota Prius met Solar Roof, een zonnedak dat vanaf de huidige modelgeneratie ook wordt gebruikt voor het opladen van het accupakket.

De vraag is vooral ook of de zonnepanelen voldoende renderen. Schattingen van Sono en Lightyear lijken erop te wijzen dat er in gunstige omstandigheden dagelijks tussen 40 en 60 kilometer aan rijbereik kan worden gewonnen – helaas worden er geen verwachtingen in kilowattuur uitgesproken. Niet overmatig veel, maar het neemt wel zo nu en dan de noodzaak tot inpluggen weg en zorgt er in ieder geval voor dat opladen een minder vaak terugkerende handeling is. Zeker als er weinig wordt gereden zal de type 2-stekker in de zomer aardig lang ongebruikt in de auto kunnen rondslingeren. De tol is wel dat er in de (volle) zon moet worden geparkeerd.

Beeld: Sono Sion


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ophouden met zonne-energie. Laat ze de energie in waterstof auto’s stoppen.

Nou dan heb je nog wel waar extra paneeltjes nodig met daar waterstof goedje. Als ik Shell was zou ik in die business duiken: kun je drie keer zoveel energie verhandelen. 😀

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.