Hardt-testbuis
Een vaderlandse start-up, op instigatie van Elon Musk. Om in de nabije toekomst ook hier op hypersnelheden te kunnen reizen.

Hardt vindt zijn oorsprong op de Technische Universiteit Delft. Het team deed mee aan de Hyperloop Pod Competition, georganiseerd door Elon Musk. Studententeams uit verschillende landen zonden een concept-ontwerp voor een hyperloop in. Het team uit Delft bleek het winnende team te zijn. De afgelopen periode is er verder gesleuteld aan het ontwerp en is er inmiddels ook een heuse testopstelling beschikbaar.

Dat is een buis met een lengte van 30 meter, waarin de rails en de shuttle voor het vervoer van de reizigers moeten komen. Het project staat in de kinderschoenen, maar dat geldt voor de hyperloop in zijn algemeenheid. Een tot de verbeelding sprekend vervoersmiddel met een geschiedenis. Volgens Hardt-oprichter Tim Houter droomden mensen in aan het einde van de 19de-eeuw al van hyperloops. De afgelopen jaren is het concept gepopulariseerd door Elon Musk.

Dat de voortekenen voor de hyperloop gunstig zijn blijkt aan de bereidheid van grote partijen om er geld in te stoppen. Hardt wordt gesteund door BAM en de Nederlandse Spoorwegen. De testbuis is gezamenlijk ontwikkeld door Hardt en BAM Infra. Hardt heeft in totaal € 600.000 beschikbaar voor de eerste tests, die op lage snelheid zullen plaatsvinden.

Er wordt gedroomd van een toekomst waarin de hyperloop concurreert met de Thalys-trein. In 2021 moet de hyperloop een alternatief zijn voor de bestaande hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Parijs. Wordt het de trein van de toekomst?


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.