Is dit een waardige Tesla-concurrent? Een gelegitimeerde en regelmatig terugkerende vraag bij menig nieuwkomer.

Nu is BYD bepaald niet de eerste de beste. De Chinese fabrikant kan bogen op een behoorlijke ervaring met elektrische aandrijving en is steun en toeverlaat voor Toyota, dat met elektrische auto’s rijkelijk laat zijn opwachting maakt.

Over naar de Han EV. Een grote sedan die vooral zo min mogelijk aanstoot lijkt te moeten geven, het is een discrete auto. Maar wel een waarvan de techniek op orde is. De zelfrijdende vaardigheden zullen heel behoorlijk zijn, het DiPilot gedoopte rijhulpsysteem maakt gebruik van 5g en kan dus de nodige data verwerken. Verder is een bladbatterij aanwezig, dit accutype is een nieuwe vinding van BYD en uiterst goed bestand tegen wreedheden. Gunstig is dat de auto volgens de verouderde NEDC-norm 605 kilometer kan afleggen, een ronduit optimistische weergave van de werkelijkheid, naar schatting kan worden uitgegaan van een reëel rijbereik van een goede 400 kilometer. Ruim voldoende.

Op de sprinttijd is ook weinig aan te merken. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,9 seconden. De vraagprijs komt tussen de € 45.000 en € 55.000 te leggen. In 2021 is de auto beschikbaar in China, de komst naar Europa is in nevelen gehuld, maar de auto zou volgens BYD zeer zeker aan de Europese smaak voldoen. Of men dit liever heeft dan een Tesla is nog even afwachten.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.