Waterstoftrein van Alstom
De lokale lijnen hebben veelal geen bovenleiding. Daarom zijn dieseltreinen nu alom aanwezig.

Maar diesel is niet bepaald de brandstof van de toekomst, dus wordt er omgezien naar andere aandrijvingsvormen. Duitsland lijkt voor te lopen. In het buurtland zijn treinen op waterstof en batterij-elektrische treinen al aangekondigd. Sterker nog, treinen op waterstof zijn opgenomen in de dienstregeling en volelektrische treinen worden het komende jaar verwacht.

In Nederland is Arriva tot 2035 concessiehouder voor het spoorvervoer in de noordelijke provincies. Op de grote lijnen rijdt de NS, de kleine lijnen zijn het domein van Arriva. Geholpen door het beleid dat het openbaar vervoer in 2025 uitstootvrij moet zijn, lijkt de dieseltrein het laatste zetje te krijgen. De provincie Groningen wil zowel waterstoftreinen als batterij-elektrische treinen laten rijden. Friesland zet volledig in op de batterij-elektrische trein. Op de stations zal worden voorzien in de benodigde laadinrichtingen, zodat er elektrisch gereden kan worden zonder dat er een bovenleiding nodig is. Gedeputeerde Johannes Kramer, onder andere verantwoordelijk voor openbaar vervoer, zegt hierover het volgende: “Wij zetten in op batterijtreinen in 2025. Dat is een unieke ontwikkeling in Nederland.”

In Groningen gaat in 2019 eerst één waterstoftrein rijden. Deze probeertrein is er uiteraard om tot een weloverwogen besluit te komen. (Via: ovmagazine.nl)

Met dank aan Erik voor de tip

Foto: waterstoftrein van Alstom


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Is het geen optie om de dieseltreinen op blauwe diesel te laten rijden?
Geen investering nodig en toch milieuvriendelijk.
Blauwe diesel is al ingeburgerd in Friesland.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.