Groene Banden’ verlagen het brandstofverbruik van vrachtwagens met 8,5 procent, waardoor transport- en logistiekbedrijven jaarlijks miljoenen euro’s kunnen besparen.

Dat is de uitkomst van een praktijktest uitgevoerd door LANXESS, de grootste producent ter wereld van synthetische rubbers voor de bandenindustrie, in samenwerking met transportbedrijf TALKE. Christoph Kalla, expert op het gebied van banden en rubber bij LANXESS:

Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van de invoering van het verplichte Europese bandenlabel hebben wij met deze test bewezen dat kwaliteitsbanden met een optimale rolweerstand een groot besparingspotentieel voor bedrijfswagens opleveren. Met ’Groene Banden’ kunnen niet alleen op een uiterst doeltreffende manier de bedrijfskosten worden verlaagd, zij leveren tegelijkertijd een belangrijke bijdrage tot het milieubehoud.

Een aan de test ontleend rekenvoorbeeld toont aan hoe ‘Groene Banden’ voordeel kunnen opleveren voor een transportbedrijf. Een wagenpark van 300 40-tonners met banden met rolweerstand D op het Europees bandenlabel, kan 1,5 miljoen euro aan brandstof per jaar besparen door over te stappen op banden met een B-label. Uitgangspunt is dat elk voertuig 150.000 kilometer per jaar aflegt en de brandstof 1,40 euro kost. De CO2-besparing zou meer dan 3.000 ton per jaar bedragen. Resultaten die de moeite lonen voor transportbedrijven. Alfred Talke, Group Managing Director van de TALKE-groep:

Bij het beheer van een professioneel wagenpark hoort voor ons ook het gebruik van banden met een optimale rolweerstand voor een efficiënter, economischer en milieuvriendelijker wagenpark. De in samenwerking met LANXESS uitgevoerde bandentest heeft ons op een zeer indrukwekkende manier getoond welke besparingen wij de voorbije jaren al gerealiseerd hebben. Wij zouden willen dat dit voorbeeld meer navolging vindt in onze sector.

TÜV bevestigt testresultaten
De Duitse TÜV heeft de test gecontroleerd en alle resultaten gedocumenteerd en geverifieerd. Jürgen Brauckmann, lid van de raad van bestuur van TÜV Rheinland Berlin Brandenburg Pfalz e. V.:

Op basis van het Europese bandenlabel hebben wij een realistische testrit van een vrachtwagen begeleid. Tot onze tevredenheid hebben we kunnen vaststellen dat banden met een lage rolweerstand een grote brandstofbesparing opleveren. Tenslotte levert het gebruik van dit type band een enorme bijdrage tot de verduurzaming in de logistiek.

De praktijktest in detail
Van augustus tot oktober hebben twee 40-tonners van hetzelfde model van transportbedrijf TALKE 30 maal dezelfde rit van Hürth in Duitsland naar Loos in Frankrijk en terug gereden. De afstand van zo’n dagrit (heen en terug) bedroeg ongeveer 650 kilometer, waarvan 635 kilometer over snelwegen. De chauffeurs, het gewicht van de lading en de tankprocedures waren voor de beide voertuigen steeds identiek. Over de hele duur van de test legden de beide vrachtwagens samen 40.000 kilometer af.

Om zeker te zijn dat de testvoertuigen precies hetzelfde verbruik hadden, reden beide 40-tonners eerst met identieke ‘Groene Banden’ van brandstofefficiëntiecategorie B. Halverwege de test werden bij één voertuig standaardbanden van de D-categorie gemonteerd.

Het resultaat: de vrachtwagen met de ‘Groene’ banden verbruikte gemiddeld 25,4 liter per 100 kilometer of 2,36 liter minder brandstof dan zijn tegenhanger met D-categorie banden. Dat komt neer op een besparing van 8,5 procent. Bovendien stootte het voertuig met banden van de B-categorie per 10.000 kilometer ruim 700 kilogram minder CO2 uit.

Marktanalyse: rolweerstand derde belangrijkste aankoopcriterium
Als aanvulling op de bandentest heeft de TÜV in het kader van een actuele marktanalyse 50 transportbedrijven gevraagd naar hun mening over banden met een lage rolweerstand. Volgens deze enquête is de rolweerstand voor transportbedrijven het derde belangrijkste aankoopcriterium, na levensduur (in kilometers) en aanschafprijs. Meer dan de helft van de ondervraagde transporteurs zei bij de volgende aankoop banden met een lage rolweerstand te zullen aanschaffen.

Toch was slechts de helft van de ondervraagde bedrijven ervan overtuigd dat ‘Groene Banden’ daadwerkelijk tot merkbare kostenbesparingen zouden leiden. Dat toont aan dat er dringend behoefte is aan nog meer voorlichting over de besparingsmogelijkheden en het milieueffect van ‘Groene Banden’. Bandenexpert Dietmar Töpfer legt uit: “Groene banden scoren bijzonder goed inzake benzineverbruik en rolweerstand. De industrie heeft zich echter de doelstelling op alle 3 gebieden goede beoordelingen te halen.

Europees bandenlabel sinds één jaar verplicht
Op 1 november 2012 werd voor nieuwe banden een verplicht Europees bandenlabel ingevoerd. Het label geldt voor banden voor personenwagens en voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen. Op het sticker wordt de rolweerstand (lees: het brandstofverbruik) van een product beoordeeld van A (laag) tot G (hoog). Daarnaast vindt de koper op het label informatie over de grip op nat wegdek (de veiligheid) en het rolgeluid van een band. ‘Groene Banden’ hebben op alle gebieden bijzonder goede beoordelingen op het Europees bandenlabel. Christoph Kalla:

Synthetische rubbers dragen met hun prestatieprofiel een aanzienlijke bijdrage tot de betere eigenschappen van ‘Groene Banden’. De verdere ontwikkeling van deze materialen zal de bandenfabrikanten in de toekomst in staat stellen om de rolweerstand nog verder te verlagen, zonder compromissen op het gebied van veiligheid of levensduur.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.