Formule E Spark-Renault SRT_01E
De autosport gaat een nieuw tijdperk tegemoet, en daar mogen wij geen seconde van missen. Waar de Formule E te zien is, volgt na de klik.

Morgen wordt de eerste race van het FIA Formula-E Championship verreden in de straten van Beijing. Het is een spectaculaire raceklasse, met volledig elektrische ‘single-seater’ raceauto’s en talloze bekende coureurs. Renault speelt de hoofdrol als mede-ontwikkelaar van de Spark-Renault SRT_01E, de auto waarmee de tien deelnemende teams met elkaar de strijd aangaan. De ervaring opgedaan bij de productie van Z.E. modellen, heeft Renault kunnen toepassen voor het design van de wagen. Renault is ook titelpartner van het e.dams-Renault raceteam, opgezet door Formule 1-legende Alain Prost en Jean-Paul Driot.

De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) sprak in 2011 al de wens uit om een elektrische raceklasse op te zetten. Deze nieuwe tak van autosport is het ideale platform voor verdere ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen – geheel in het belang van de automobielindustrie – terwijl het veel belangstelling trekt en duurzame mobiliteit op grootse wijze wordt gepromoot.

Het concept van deze nieuwe raceklasse werd uitgerold door de Spanjaard Alejandro Agag, CEO van Formula-E Holdings, die al geruime tijd actief is in de autosport. Het FIA Formula-E Championship kreeg eind augustus 2012 officieel groen licht, waarna toonaangevende namen uit de auto-industrie en de autosport de handen ineen sloegen voor de ontwikkeling van de perfecte elektrische raceauto.

Technisch huzarenstukje

Spark Racing Technology is verantwoordelijk voor het ontwerp (wielophanging en aerodynamica) en de productie van de Formula-E raceauto. Het Italiaanse bedrijf Dallara heeft de koolstofvezel monocoque en het chassis ontworpen, geheel in lijn met FIA’s veiligheidsvoorschriften voor de Formule 1 in 2014. De ingenieurs van Renault Sport namen het ontwerp en de optimalisatie van de gehele elektrische aandrijfunit voor hun rekening, alsmede de veiligheid van de elektrische systemen. Daarbij werkte Renault Sport optimaal samen met McLaren Electronic Systems, dat de van de McLaren P1 afgeleide elektromotor, koppelomvormer en sequentiële vijftrapstransmissie met schakelflippers levert. Het batterijpakket en de bijbehorende regelunit komt van Williams Advanced Engineering, terwijl Michelin speciale 18-inchbanden heeft ontwikkeld voor gebruik op zowel droog als op nat wegdek. Mede dankzij de jarenlange Formule 1-ervaring van Renault Sport en state-of-the-art test- en simulatieapparatuur, is de Spark-Renault SRT_01E een technisch huzarenstukje.

Unieke raceklasse

Het FIA Formula-E Championship is een grensverleggende tak van autosport, gebaseerd op drie uitgangspunten: energie, milieu en entertainment. De raceklasse wordt gevormd door tien raceteams en twintig coureurs die het in tien races tegen elkaar opnemen. Het deelnemersveld is van torenhoog niveau, aangezien de helft Formule 1-ervaring heeft. Elke race – of ePrix – duurt een uur en wordt op een stratencircuit gereden. De coureurs hebben twee auto’s tot hun beschikking en moeten minimaal een keer van auto wisselen. Tijdens vrije trainingen en kwalificaties hebben de coureurs 200 kW (272 pk) vermogen tot hun beschikking. Tijdens de race is het vermogen van de Spark-Renault SRT_01E begrensd op 150 kW (204 pk). De drie populairste coureurs met de meeste online fans worden beloond met een zogenoemde FanBoost, waarmee zij gedurende vijf seconden 180 kW (245 pk) tot hun beschikking hebben.

Racekalender

De Formula-e races worden gehouden in tien internationale stadcentra vanaf september 2014 tot juni 2015 naast de kalender van Formule 1 wedstrijden en World Series by Renault racedagen.

13/09/2014 Beijing
22/11/2014 Putrajaya (Maleisië)
13/12/2014 Punta del Este (Uruguay)
10/01/2015 Buenos Aires
14/02/2014 Nog niet bekend
14/03/2015 Miami
04/04/2015 Los Angeles
09/05/2015 Monaco
30/05/2015 Berlijn
27/06/2015 Londen

Formule E live volgen

De meest eenvoudige en toegankelijke manier om de Formule E te volgen is via de officiële, interactieve app. Naast een livestream vanuit de racewagens is er een 360 graden zicht op de pitboxen, zodat ook de rijderswissel goed te volgen is. In de toekomst zal de app worden uitgebreid met informatie zoals bandendruk, acculading en de snelheid.

Omgerekend naar Nederlandse tijd geldt voor de race in Beijing:

02:15 – 03:00 Eerste training
04:30 – 05:00 Tweede training
06:00 – 06:55 Kwalificatie
10:00 Race

Voor wie het liever live op TV volgt: in Nederland worden de Formula E-races uitgezonden op Fox Sports 2, maar hier is wel een abonnement voor nodig. De voorbeschouwing begint zaterdag om 3:30 uur, gevolgd door de trainingen en kwalificatie. Om 9:30 uur gaat Fox live, om niets van de race (vanaf 10:00 uur Nederlandse tijd) te missen.

PS: Vandaag wordt op National Geographic tussen 12:25 en 13:20 uur een documentaire over de Formule E uitgezonden. Formula E: Racing Rechared behandeld vragen als “is de tijd van de olieslurpers voorbij?” en “zal het nieuwe kampioenschap de fans schokken?”.

UPDATE: De livestream van de app kan alleen via een proxy worden bekeken. Lastig te doen op je iPad, en de officiële website biedt ook geen oplossing (is niet bereikbaar vanwege de drukte). Gelukkig zijn er janlullen (geen grapje) die de stream via andere wegen aanbieden. Klik HIER om in ieder geval de Beijing GP te kunnen volgen, met Nederlands commentaar.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat de F1 achter de decoder zit is al belachelijk, maar een klasse die zijn schare fans nog moet zien te verzamelen ook achter de decoder zetten is het recept om de boel te laten mislukken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.