Greenpeace Smile
In 1995 presenteerde Greenpeace de ‘Smile’, een samen met racemotorfietsfabrikant Wenko omgebouwde Renault Twingo. Niet dat Greenpeace het voornemen had zich te gaan mengen in de autoindustrie, maar om te laten zien hoe je auto’s een stuk zuiniger kunt maken.

Greenpease en Wenko voerden de nodige aanpassingen door aan de Renault Twingo, die vrijwel onherkenbaar is geworden. Met name de luchtweerstand werd fors verlaagd door de auto een veel betere aƫrodynamica te geven. De Cw-waarde daalde van 0.37 naar 0.25. Daarnaast was de Smile veel lichter dan de Twingo: 650 tegenover 845 kilo. Dat werd niet alleen bereikt door meer kunststof en aluminium te gebruiken in de constructie, de Smile had ook een veel lichtere motor.

Het blok was oorspronkelijk afkomstig uit een motorfiets en heeft slechts een volume van 358 cc. Het tweecilinder boxermotortje heeft een supercharger en vier kleppen per cilinder, goed voor 55 pk en 75 Nm. Dezelfde specificaties als het originele Twingo-motortje, maar dan 80 kilo lichter. Het gemiddelde verbruik van de Smile kwam uit op 3.29 l /100 km.

Volgens Greenpeace heeft de industrie goed gekeken naar de Smile, maar hebben ze de technieken ‘misbruikt’. In plaats van auto’s lichter en zuiniger te maken, hebben ze de technieken gebruikt om auto’s juist groter te maken. Een slechte ontwikkeling, aldus toenmalig projectleider Wolfgang Lohbeck tegenover Die Welt. De Smile zelf gaat tentoongesteld worden in het Deutche Museum in Munchen, tijdens een tentoonstelling over alternatieve aandrijving.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Kan me het autoweek artikel nog herinneren. Met iets meer geluidsisolatie (en dus een kleine concessie qua verbruik) een leuk alternatief wat in deze tijd beter zou werken

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.