Veel laders op een zakelijke locatie, om dat vlekkeloos te laten werken is de nodige kunstmatige intelligentie nodig.

Stel dat een organisatie beslist om zo ongeveer de hele vloot te elektrificeren, wat zijn dan de keuzes die worden gemaakt voor de laadpunten op de zakelijke locatie? Gewoon maar zoveel mogelijk laadpunten neerzetten en ervoor zorgen dat de beschikbare capaciteit met load balancing verdeeld wordt onder de verschillende laders? Dat is geen verkeerde oplossing, maar er zijn altijd betere keuzes te maken.

GreenFlux en Eneco maken slim laden nog slimmer door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Dat is gedaan op het parkeerterrein van Royal HaskoningDHV in Amersfoort, het parkeerterrein dat gelijk maar Living Lab Charging Plaza is gedoopt. De belofte is dat er zonder aanpassingen aan de stroomvoorziening drie keer meer laadpunten kunnen worden geplaatst.

Met behulp van kunstmatige intelligentie wordt de aanwezige bedrading geanalyseerd. Dit wordt gebruikt om de beschikbare capaciteit zo gunstig als maar kan te verdelen tussen auto’s die opladen op één fase en auto’s die opladen op drie fasen, waarbij ook wordt rekening gehouden met de vertrektijd. Het lijkt erop dat iedere auto precies voldoende stroom toebedeeld krijgt. Dat is de simpele en theoretische uitleg van de werking. Als de praktijk niet weerbarstig is, dan zou het een perfect systeem zijn.

Royal HaskoningDHV heeft in 2017 tot doel gesteld dat het wagenpark volledig moet gaan bestaan uit elektrische auto’s.

Aan het Living Lab Smart Charging wordt in ieder geval sinds 2016 gewerkt. Een paar eerder is een protocol voor slim laden opgesteld.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.