In de experimentele klasse van de 24 Uur van Le Mans vinden we dit jaar de Deltawing van Nissan, maar volgend jaar zal ook deze ‘groene’ racer aan de startlijn verschijnen. De Green GT krijgt zijn pk’s namelijk van een waterstofcel.

Net als vorig jaar geeft de Green GT- zij het in een iets gewijzigde vorm- acte de présence bij de vierentwintiguursrace. De twee elektromotoren in de Green GT leveren gezamenlijk 400 kW op (543 pk) en de uitstoot is louter water (en lucht). Het gewicht is dankzij veelvuldig gebruik van carbonfiber uitgekomen op 1.240 kg.

De Green GT is zal overigens de eerste race-auto bij de 24 Uur van Le Mans zijn, waarbij het vermogen wordt verzorgd door een combinatie van waterstof en elektriciteit. De topsnelheid is niet misselijk: de Green GT kan volgens de makers de 300 km/u aantikken. Het zal moeten blijken of dat ook mogelijk is op het rechte stuk van Circuit de la Sarthe.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat een luchthapper!
Knap dat ze 543 pk krijgen uit een brandstofcel 🙂

@vale46: Ik ben vooral benieuwd hoe lang deze auto de 300 vol kan houden.

Een brandstofcel blinkt niet uit als het gaat om langdurig topvermogen leveren. En om 300 te rijden heb je nogal wat vermogen nodig!

Wil niet al te veel zeggen maar volgens mij doet deze auto pas volgend jaar mee onder garage 56 regels.
zie ook: http://www.racecar-engineering.com/news/hydrogen-car-to-race-at-le-mans-in-2013/

@arno84: helemaal gelijk, ik heb het aangepast!

Interessant waagstuk, ik ben benieuwd!

Trouwens, is die waterstoftank niet een klein beetje gevaarlijk in geval van een crash? Dat staat toch onder een gigantische druk? Of geeft dat geen probleem? Fysica is nooit m’n sterkste vak geweest, dus vergeef mij als ik er volledig naast zit.. 😛

@Revvji: Ze rijden toch ook met tientallen liters zeer brandbare brandstof in de “normale” auto’s?

Een brandstofcel is goed ontworpen en kan wel een flinke stoot hebben en dan nog doet deze niet direct boem.

Nadeel aan waterstof is wel dat het zó heet brand dat je de vlam bijna niet ziet.

@widodh: Jaja, maar brandbaar materiaal is “alleen” maar een probleem bij hitte en/of een vonk. Ik dacht gewoon aan een ontploffing bij een een harde stoot door de hoge druk. Maar ik vertrouw er dan maar op dat die dingen sterk genoeg ontworpen zijn 😉

@widodh: Of eerder een (plotse) doorboring dan een stoot. Zoals dit bvb.:

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.